Wie heeft er ook 1380cc?

RE: Wie heeft er ook 1380cc?

ik wil een keer een mpi zien (met eigen ogen) die dik boven de 85 pk komt... want dat moet me nog gebeuren..

in de mini world stond laatst een mpi met 102 pk op het vliegwiel.. kijk zo willen wij mpi pipo's het zien...

@ jeroen2:

Ik heb een en ander even uitgezocht:

- Waarschijnlijk heb ik een 1.875 buiten, 1.75 binnen LCB. Ben niet helemaal zeker, maar het is iig geen standaard LCB, want ik heb hem gekocht als onderdeel voor het tunen. Anders moet ie even op de brug.
- M'n lamba zit op de standaardplek (waar dat ook mag zijn :? ) maar die kan ik dus wel verplaatsen?
- Stage 3 kop moet ik dan kopen, net als het spruitstuk.
- Nokkenas zit wel goed denk ik
- Katalysator heb ik nu nog ertussen
- RC40 Playmini DTM uitlaat
- K&N filter
- Brandstofdruk laat ik dan t.z.t. aanpassen

Weet je al een (ongeveer) prijs voor de piggy?

Groeten Jurgen

Nee die van ons heeft nog niet op een test-bank gestaan, ben wel benieuwd wat er uit komt eigenlijk.

Jurgen, ik zou die katalysator gewoon lekker laten zitten. Dat scheelt twee pk helemaal boven in je toerenbereik. Dat is de moeite niet. Bij ieder apk moet je dat ding er weer tussen zetten.

Oow okeej, ik had er al even aan gedacht ja! Maar ik dacht dat het een ander belang zou hebben, belangrijke flow ofzo. Maar die 2 pk kunnen me idd gestolen worden ja!

Idd , tot 85-90BHP kan je beter je cat houden , daarboven moet t'ie eruit.
De piggy is ongeveer 350 Euri , valt wel mee toch??
Greetz , Jeroen2 :D

met een mpi conputer kom je ook met een piggy niet boven de 85 pk :)

dus verwacht er niet teveel van...

Een mpi serieus tunen is geloof ik duurder dan een andere mini kopen met 1300 carb... jammer is dat... zouden er nooit betaalbare upgrades op de martk komen?

@ jeroen2:

Dat is inderdaad het beste Mini-nieuws wat ik de afgelopen dagen heb gehad! :D Ik had gerekend op 700 euro ofzo!

@ lemon8:

Dat zou inderdaad best kunnen, maar het gaat me er nu in eerste instantie om dat ie goed loopt, want ik wil de boel niet (weer!) kapot hebben!

2 lemon 8 , dit zou ik niet te veel roepen van die 85BHP limit.
Wood & picket krijgt ze ook boven de 100BHP ...... 105 om precies te zijn ....... je brandstof-druk moet je aanpassen das al .... maar veel weten dit gewoon niet ..... en horen van horen zeggen ... etc.... je ejector heeft 1,5 tot 2 maal overcapacitiet (ligt eraan of hij nog goed verneveld) , wat wel is dat het kan zijn dat hij dan statinair te rijk loopt dit kan je oplossen door je luchtklep beter pas te maken in z'n behuizing en het te flowen .... dit is wat W&P doet voor je .... check die van mij maar 's op m'n foto-site..

dus keith calver heeft 2 jaar voor niks getest? want in zijn artikeltjes komt bijna niemand boven die 85 pk grens...

maar als het zo makkelijk zou zijn(alleen brandstofdruk verhogen)

waarom is niemand daar eerder achter gekomen?

Honeycrock heeft ooit 120 pk gelaimed met een SPI..

zoop wel 1 op 5.. en die is verder nooit meer in de buurt gekomen van een onafhankelijke tester (en geen dyno plot in zicht).

het is gewoon niet zo simpel om de redenen die michael chichak heeft laten zien in de stukken die op het net staan.

hij kreeg de boel niet goed aan de praat en dat is met een DTA compu n.b..

het zal wel met die inspuiting..

ik blijf voorlopig nog in de steentijd hangen :P

mijn mpi zuipt nu al 1 op 11 a 12 dus ik heb niet zoveel zin in nog meer tanken dan ik al doe.. (mini hobby is al kostbaar genoeg)

jeroen2 schreef:
....... je brandstof-druk moet je aanpassen das al .... maar veel weten dit gewoon niet ..... en horen van horen zeggen ... etc.... je ejector heeft 1,5 tot 2 maal overcapacitiet (ligt eraan of hij nog goed verneveld) , wat wel is dat het kan zijn dat hij dan statinair te rijk loopt dit kan je oplossen door je luchtklep beter pas te maken in z'n behuizing en het te flowen ....

Als je je brandstofdruk verhoogd krijgt je motor over het hele toerenbereik meer brandstof en loopt hij in de hogere toeren wel beter, maar in de lagere toeren weer veel te rijk. Dit is niet zo simpel op te lossen tenzij je brandstofdruk variabel is over het toerenbereik.

Is dit dan weer niet op te lossen door de computer gewoon minder benzine te laten inspuiten bij lagere toeren? Of haal ik nu 2 dingen doorelkaar? :?

hoe ga je dat die computer vertellen? je kan dat ding namelijk niet programmeren...

Precies, en dan zijn we weer terug bij de programeerbare ecu. Ik heb geen ervaring met piggy bags, maar wat ik ervan gelezen heb is dat ze hun geld voor een mini niet waard zijn. Maar misschien dat het voor jouw probleem wel een (goedkopere) oplossing kan zijn.

Met een piggy kan ik toch toerental, gasstand, inspuiting en ontsteking afstellen?
Wat is nu dan het grote verschil tussen een piggy en een andere ECU? :?

Jurgen schreef:
Met een piggy kan ik toch toerental, gasstand, inspuiting en ontsteking afstellen?
Wat is nu dan het grote verschil tussen een piggy en een andere ECU? :?

Piggy fopt de ECU door een instelling hierin

en piggy's hebben soms niet zoveel invloed als ze zelf zouden willen..

ik heb nog nooit een piggy echt super zien of horen werken.. als iemand mij bewijs kan leveren dat een piggy super goed werkt en doet wat het beloofd ben ik overtuigd.

Dus in theorie maak ik met een piggy back m'n standaard ECU 'programeerbaar' (door hem te foppen), maar of het in de praktijk ook echt werkt, is nog maar de vraag?

Kortweg, wat jullie zeggen is dat het in theorie werkt, maar in de praktijk wellicht niet?

Bij mijn Subaru Impreza werkte het heel goed ! Chiptunen en zelfaanpasbare turbodruk vanachter het stuur. :D

Als de ECU een te laag signaal krijgt van de Lambda ( te arm ) geeft de Piggy een signaal dat er toch wat extra bij moet.

Prutser zegt:

"Als de ECU een te laag signaal krijgt van de Lambda ( te arm ) geeft de Piggy een signaal dat er toch wat extra bij moet"

Dat is eigenlijk precies wat ik zoek! :) En dat de ECU de boel dan eventueel bij 85 pk zegt dat ie niet meer wil inspuiten, dan vind ik dat wel best. Het gaat me er puur om dat ik het wat kan bijstellen, zodat ie niet te arm loopt.

Komt dit zo dan goed?

Je ecu kijkt ten alle tijden naar de lambda en met constant toeren regeld de ecu de brandstof precies naar 0.5Volt lambda uitstoot (voor de bloemetjes en de bijtjes)!!
Bij optrekken en afremmen maakt het allemaal niet uit omdat de ecu dan is gebypassed (ik zal niet precies uitleggen hoe dat gaat , maar bij optrekken word bv je knop onder je gaspendaal ingedrukt).
Meer brandstof inspuiten bij volgas = druk verhogen.
Minder brandstof bij bv stationair (constant toeren) regeld de ecu zelf dmv de lambda en toeren).
Greetz , Jeroen2

Begrijp ik het dan goed dat de ECU alleen wordt gebypassed bij oplopende of aflopende toeren? Dus dat er stationair geen versterking wordt doorgeseind?
Of kan ik zelf instellen hoe groot de versterking van het lambasignaal bij welk toerental moet zijn?

Asl er dan te weinig is dan zal de lambda weer een signaal krijgen voor een te arm mengsel en dan geef je ook gas dus weer oplopende touren ! :x

Dat is me niet helemaal duidelijk, wat je daar mee bedoeld? :?

idd. ik vond mezelf ook niet echt duidelijk. Maar ik bedoel te zeggen dat er eigenlijk geen constante is, dus er is altijd een signaal stroom accelererend en decellererend waarbij de lambda aansturingen geeft richting de ECU, als je dus een te arm mengsel zou krijgen dan geeft de lambda een signaal voor meer, icm. gas geven omdat je anders snelheid verliest zal de Piggy ook weer in werking komen. :x

Dat is idd duidelijker! :) Maar jij hebt het systeem in je Subaru zei je. Kan je dan zelf instellen wanneer de piggy het lambdasignaal versterkt? Want in de lage toeren krijg ik genoeg benzine (tot 3000 ofzo) maar daarna schiet ie tekort. Kan ik dan tegen de piggy zeggen: beneden de 3000 het signaal niet versterken, maar daarna het signaal wél versterken? Want dat weet ik nu nog niet... Waar heb jij het systeem trouwens gekocht?

Die kon ik nbiet zelf instellen, maar het is zo dat er idd boven de 3500 rpm tot 7250 rpm een signaal via de Piggy ging... ik zal eens kijken of ik er nog ergens een handleidinkje van heb... dit was destijds een optie bij de gehele Pro drive kit. Chip + piggy + turbodruk regelaar + downpipe + einddemper.

Ik ben iig weer een stuk wijzer! bedankt! :D

Heeft er iemand van julie ervaaring met het 1380 blok van minispares.
Is het aan te raden of is het teveel geld voor zo'n blok.
Ik heb namelijk een 91 cooper die nog kompleet gerestoreerd moet worden, maar om hem aleen een snel uiterlijk tegeven is ook niks toch.
was toch van plan om mijn motor kompleet te laten reviceeren mischien dat dit net zo handig is,en mischien nog wel goedkoper ook.

Je woont notabene in Den Dungen ....... ga eerst ff naar Miniparts .... zit om de hoek bij jullie!!!
Minispares leverd goede materialen (Minisport soms niet!!!!!!).
Reviseren betekend meestal de 1ste overmaat zuigers (1293) , deze zijn net zo duur als 73.5mm zuigers (1380) , ongeveer 450-650 Euri (er zijn 3 merken).
Dan moeten alle lagers er weer in (ook nieuw).
Een oliepompje (nieuw) , pakkingen , seals , etc.
Misschien is de conus van de krukas beschadigd (krassen) , dit moet gelapt worden.
Nokkenas volgers (evt nieuw) , nokkenas (evt nieuw) , want je wil meer vermogen!!!!!
Er zijn zoveel dingen die gechecked moeten worden dan kan ik wel 2 A4tjes van opschrijven.
Dan moet alles nog bewerkt worden , reken daarvoor op zo'n 500-800 Euri.

Dan kan je beter een STD 1380 kopen met powermax zuigertjes , dan is zelfs je krukas en starterkrans gebalanceerd.

Bij Miniparts kunnen ze de motor bouwen zoals jij dat wilt , en met veel vakmansschap , check bv hun laatste racer!!

Ja dat klopt woon er letterlijk om de hoek.
Zat er met mijn vorige mini ook bijna 4 dagen in de week. Dus daarom wil ik het nou in een keer goed doen. Ik heb met jeroen een mooi dealtje gesloten, waardoor ik nou in het bezit ben van die 91er.
Dus plaatwerk technies is het alemaal voor jeroen ik hoef hem aleen zelf te strippen en weer op te bouwen, maar over de moter heb ik het nog niet met jeroen gehad. Zal er vande week is ff mee gaan buurten,welicht dat hij het me duidelijk uit kan leggen wat nu het beste en het goedkoopste is.

Eindelijk! De onderdelen zijn binnen! :D

Oftewel een W&P stage 3 kop + inlaatspruitstuk en de SMT6 van Perfect Power, die allang klaar lag!

Volgende week beginnen we er hopelijk mee, ik laat t.z.t. de resulaten wel weten!

Suk6

En dan kom ik aan met mijn verroestte 1000tje.... Ik wil ook al die leuke dingetjes! :'( It sucks to be a student....

Zeg MishMash vergis jezelf niet dat je jezelf gelukkig mag prijzen de trotse bezitter te zijn van een echte Mini, de meeste mensen hebben dat geluk niet eens.

Trouwens, en dat is gelijk de rede waarom ik dat topic überhaupt ben gestart, een 1380 is helemaal niet zo straight forward als dat iedereen wel denkt, tenzij je er gewoon een hele tamme nokkenstok in legt.

Mijn 1378 hepi's zijn ook binnen en kan ik gaan bakken in de teflon.
Van de week ff m'n blok offset frezen en honen en m'n krukas nog verder verlichten en balanceren en de drijfstangen nog ff polijsten , dan kan alles weer in elkaar (moet klaar zijn voor Salou).
Ook de 1/2" stardrive pomp en ster heb ik nog gevonden voor de broodnodige smering.
De kop is al lang klaar (was te zien in Utrecht ... die glitter-rode) , stage very big met rimflo kleppen.
Ik moet ook nog m'n PSD in m'n diff zetten voor de nodige grip op de weg.
Verder is m'n inlaatspruitstuk (versie 2) geflowed maar heb van Bosch nog geen grotere ejector mogen ontvangen , maar dat zal niet lang meer duren (hij was op voorraad).
Valt niet mee .... een 1378SPI die tussen de 105 en 112HP moet kunnen komen.
Werkelijk elke bout , moer en/of ander onderdeel is vervangen voor sterker of is aangepast om het vermogen aan te kunnen in de bak en motor.
Ik hoop dat m'n steekassen het houden (anders zet ik daar nog homo's op).
Greetz , Jeroen2 ;)

MishMash schreef:
En dan kom ik aan met mijn verroestte 1000tje.... Ik wil ook al die leuke dingetjes! :'( It sucks to be a student....

ej, ik ben ook nog student... Gewoon minimaal 20 uur per week werken naast je studie, dan valt het allemaal wel mee! ;)

Enne, Jeroen: heeft je aanhanger ook improved wegligging? Met dat vermogen en dat bochtengedrag is het wel een martelgang voor die kar om achter jouw mini te hangen! :P ;)

Als je werkelijk dat vermogen gaat halen is het wel een artikeltje in de betere Minimagazines waard denk ik!

Succes iedereen,
Ik ben nu ook bezig me 1380 op te bouwe met stage 3 kop

leuk werkje

Alleen bij het uit bouwen van de motor merk je toch wel hoe klein en engels de mini is :P

ben erg benieuwd hoe het nu zal rijden straks.

Zoals deze??
Gisteren ff gedaan.
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/technopics/Blocks/
SPI blok 73.53mm gevreest en gehoont.
Top blok 0.5mm gescimmed.
268/268 nokkenstok (ik moet door de keuring).
Stage 5 kop met rimflo kleppen en toch ongelood.
Innocenti verlichte drijfstangen (the best).
Super verlichte krukas crossdrilled etc etc.
Verlichte trillingsdemper.
Verlichte nokvolgers met oliegaatje.
Metro hoofdlager bruggen met +80% sterkere lagerschalen.
Middelste brug gevlakt en versterkt.
Verlichte verdeler-as.
Nagemachiende oliekanalen.
Stardrive oliepompje (centreerd beter).
Extra 3 plaatjes op valeo verto koppeling en platte plaat koppeling (dus zonder veren).
En dat gaat op een 2886 bak met 3.1 Pro slip diff en in de hele bak zwaardere lagers (special 3 lagers in de laygear).
Verwachte uitkomst tussen 105 en 112 BHP bij een koppel van zo'n 110Nm.
Greetz , Jeroen2 ;)

en rijd dat dan nog een beetje normaal??
dat het spectaculair is dat geloof ik best maar hoe is zoiets nou als daily driver???

Ik geloof niet dat het op dit moment al rijdend is? Jeroen2 is ermee bezig... Zal nu niet lang meer duren? Salou2005!!!

nou J2 als je echt 105 pk-112pk krijgt uit een SPI petje af..
maarre waar baseer je dat nu op die schatting?

ik heb welliswaar geen 1380 (maar een 1310 in opbouw)

die krijgt een gemodde HIF44 Carb (lekker beproefd)
35mm speedwell rampipe met airbox, mocht dit uiteindelijk niet het gewenste resultaat geven komt er een KC ultimate voor hif44 (zoals te zien bij MBE racing)op.
MG inlaat gepoort
Headworx UBYTE3 35.7 in 33 uit 12g940 kop CR10.5 (stage heeeel veel :+) )
Keith Calver/Graham Russell RE13 nokkenas (MD286-isch maar dan met koppel onderin 2.500-7500 RPM)
MS 1.5 solid lifters
LCB+ Janspeed center exit.
genitreerde krukas,non verto koppeling, lichter vliegwiel.
end to end gebalanceerde drijfstangen

en later als ik geld over heb een Marcel Chicack distributeur.

bak ben ik nog niet uit qua diff.. 2.95,3.1,3.44 en dat mag vermogen via 10 inch ats-jes en ik denk colway race rubber op de straat proberen te brengen

natuurlijk alles netjes uitklokken e.d.
en dan drybuild sessies om alles goed in elkander te schroeven.

target vermogen ? :
Ergens in de buurt van 100pk moet goed mogelijk zijn, maar dat zal pas blijken als hij bij Jaap op uitgebreid op de rollers is geweest

Na het opbouwen en inbouwen, gisteren even gestart, hij liep in een tik :D
wat geeft dat een goed gevoel, dat geluid
er zat nog geen uitlaat op :)" title="Evil" />
Vandaag uitlaat monteren en dan gaan afstellen en inrijden.

Zeker altijd een fijn gehoor... Had je al een 1380? en nu met een stage 3 kop? of? Vertel eens hoe of wat. :)

Nee ik had een standaard 1275 met carburateur.
maar deze motor was versleten en bij iedere tankbeurt kon er een liter olie bij.

dus nu ik eindelijk geld had gespaard, heb ik een 1380 motor gekocht
stage 3 kop
maniflow uitlaat spruitstuk,
verwarmd inlaatspruitstuk,
rc40 uitlaat van voor naar achteren
en sportfiltertje, andere nokkenas en andere koppeling enzo

als ik hem heb ingereden ga ik er nog een keer mee naar het speedcentre om te kijken of het afstellen een beetje gelukt is :)

Deze opzet is heel drivable omdat ik niet een heel extreme nokkenas gebruik (2500-7000 rpm).
En de sterkere dubbele veren (180pond) en (in 1ste instantie) gewoon 1.3 rockers.
De nokkenas die ik gebruik is dan ook weer genitreerd en is gemaakt met een dikke as (minder flex) en zeer goed in combinatie met 1.5 rockers , de BHC(ripspeed) CAEA-800.

Een 1320 racer (hier ook aanwezig) met Kent290 scatter (3500-8250) haalde hier 125Bhp (met 1.25 rockers) en had bij lange na niet zoveel gemachined als ik nu doe.
Het probleem met de 290 en met zoveel van dit soort nokkenassen is dat bij de hoge toeren de klep gaat zweven en de nok niet meer volgt (hierdoor slaat je nok in bij de dichtgaande beweging) , dit gaat dus ten koste van de levensduur (deze is dus al ingelopen na een half jaar).
Ook zijn dit meer dan vaak recon nokkenassen en zijn ver naar hun flexgrens gemachined (niet mijn smaak) en/of de lichthoogte is verhoogt (meer dan 6.7mm = meer inslag) wat normaal 6mm is.

Drivable nokkenassen met Uhmf en levensduur voor een straat 1380 (mijn nu persoonlijke top 6) : VP3-C (APT/crane rare to find) , CAEA-800 (BHC(ripspeed) new en heel dik) of CA3sk (Msport recon), Evolution001 (minispares new) , SW5 (swiftune recon) , MDM266 (Kent recon).

Greetz , Jeroen2 ;)

dankje wel jeroen dat vind ik nu interresant om te horen
leuk dat zo'n getunde 1380 ook bruikbaar is
maar dan heb ik nog 1 vraagje hoeveel maaken die paar extra cc's nou uit ivt een 1275.
ik heb altijd het idee dat het niet echt om de cc gaat maar om de rest van de tuning (aan gezien het maar 8% meer inhoud is)