ik weet het eerlijk gezgd niet.. vraag rond bij de verschillende bedrijfjes.. ik denk dat het rond de 1000 tot 1500 euro kost om je blok op te laten boren tot 1380cc.. met bijbehoren natuurlijk.
- Login of registreer om te reageren
ik weet het eerlijk gezgd niet.. vraag rond bij de verschillende bedrijfjes.. ik denk dat het rond de 1000 tot 1500 euro kost om je blok op te laten boren tot 1380cc.. met bijbehoren natuurlijk.
Ik ben bezig met het tunen van een 998 en daar doe ik niet eens extreme dingen mee en dat kost al zeeen van tijd, laat staan waar Jeroen mee bezig is.
Dennis
waar jeroen mee bezig is is soort van uniek.. hij is de enige die zoveel moeite steekt in een injectie..
en hij heeft ook de kennis en de spullen ervoor dus dat versnelt alles wel een beetje ;-)
Hallo luitjes hier,
Ik ben zojuist ook voorzien van een 1380. Waaraan kan ik herkennen dat het ook daadwerkelijk een 1380 is? Weet iemand van jullie misschien ook wat de klepafstelling moet zijn bij een 1380? Deze tikken nogal. En ik wil em uiteraard wel optimaal laten lopen.
Enige manier is de kop eraf halen en de boring opmeten...
Klepspeling is afhankelijk van de gebruikte kleptuimelaars.. als het standaard tuimelaars zijn dan op 0,35 mm ...
Zelfde gegevens als de 1275 aanhouden, maar dit hangt ook van je setup af... Wat voor indicatienummer heeft je kop bijvoorbeeld?
Rijd ie lekker?
geen idee, waar zie ik dat staan? Hij rijd op zich best aardig alleen denk ik dat er nog meer uit te halen valt.
Alleen je zuigerdiameter kan je zeggen of het een 1380 is , 73,5mm , als hij perfect is geboord en gehoond dan is de cilinder 73.53mm maar vaak zijn deze wel tot 73.58mm gehoond (niet goed dus).
Tikken heeft niets met cilinderinhoud te maken maar puur met de vorm van je nokkenas en de soort tuimelaars die je hebt.
LET OP : vaak worden er blokken verkocht als bigbore maar als je ze opent blijkt er alleen een snelle nokkenas ingezet te zijn (bv 286-310) , deze nokkenassen hebben dan ook wel een wat tikkender geluid.
Heb je dan nog eens rollers dan tikt het nog veel meer!!
Greetz , Jeroen2
mischien is het al eens gevraagd maar dat heb ik dus niet kunnen vinden ...
heeft een van jullie ook ervaring met een 1380 waarvan de pakking tussen de cilinders word weggeblazen omdat er zo weinig ruimte is? Gebeurt dit vaak?
bij voorbaat dank, robert
(die van plan is een 1380 te kopen)
ik heb hier nu (5000 km) nog geen last van gehad.
het ziet er allemaal nog perfect uit.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het verbruik is bij jullie 1380 blokken. Ik heb net even berekend en dan kom ik ongeveer op 1 op 11,5. Is dit zuinig of juist niet voor zo'n motorblok?
het ligt heel erg aan wat voor nokas kop en rockers je er op hebt zitten
en dus niet zo zeer aan het aantal cc's
ik heb bv net 2maanden met een heeel wilde 1275 (1.7 rocers wilde kop 286) gereden, en daar moest ik echt moeite doen om 1/10 te rijden het ging al snel naar de 1/8.
en bij echt racen hoopte ik op 1/5
maar het lijkt mij een heel redelijk verbruik voor zo'n motor
1 op 15 als ik normaal rij.
dit valt me reuze mee
Ik heb dan wel nog een standaard hif44 carb erop.
Ik kan net iets langer dan een uur volgas gaan met mijn 1380. Maar bij een volle tank morst hij wel uit de tankdop...
Hmm net nog even gekeken, benzine mengsel staat redelijk krap en hij drinkt 1 op 11. Hij lust een goeie dus!
Net toevallig ook de mogelijkheid gehad de compressie te meten. Ik kwam uit op een goeie 11,5 bar op de cilinders 1,3 en 4. Is dit redelijk? of erg veel/weinig? Wat is het a fabriek bij een 1275?
Mijn 2e cilinder komt niet verder dan 9,5 dat is wel een verschil lijkt me. Wat zijn de gevolgen als ik hier niets aan doe? Enig idee wat de problemen zouden kunnen zijn? Het is in elk geval niet de koppakking die is in orde.
Ingediend door mr2 op wo, 07-09-2005 08:50
hard rijden en zuinig dat gaat niet echt samen
als je zelf intencief gesport hebt heb je daar na ook honger als er nog iemand is die een goede 1380 zoekt ik heb er nog een te koop izgst .
[size=-9][Edit: advertentie verwijderd, daarvoor hebben we aangeboden en ik betwijfel of deze motor voor minder dan 500 euro weg mag - Eelke][/size]
ola,
je kan kijken of het probleem veel verbetert met wat olie op de zuigers. zo niet, dan kunnen het ook slecht sluitende kleppen zijn.
heb je veel overdruk in het carter?
overigens :compressie meten doe je met de motor warm/heet met volgas.
overigens II :dat nu je mengel krap staat (stationair schat ik) wil niets zeggen over wat er gebeurd op toeren en met belasting.
overigens III : 1.7 rockers met een 286 lijkt mij een slecht idee voor je verbruik.. ueberhaupt 1.7 rockers blijken niet te werken. koppel onderin, waar een 286 toch al mager is wordt dan helemaal matig
Het heeft even geduurd, maar m'n MPI is voorzien van een stage 3 kop en inlaatspruitstuk (beide W&P) en de SMT6 van Perfect Power is ook aangesloten. De SMT6 is nog niet helemaal ingesteld zoals het zou moeten, maar de eerste resultaten zijn er dus ik dacht die zet ik alvast neer. Geen rollerbank ofzo (geld groeit me niet op de rug ), gewoon even een 0 tot 100 op een rustig stukje weg.
Voor deze modificaties aan zat ik op 10,9 seconden, met de kop en spruitstuk bleef dit 10,9 seconden (wel meer koppel onderin, maar bovenin zoveel lucht dat het mengsel nóg armer werd en ik daar dus tijd verloor) maar nu m.b.v. de SMT6 naar een mooie 10,3 seconden! Ik denk dat er nog wel wat vanaf kan, de instellingen van de SMT6 was een beetje natte vinger werk dus nog verre van ideaal. Maar ik merk wel dat vooral in z'n 3e ik meer vermogen heb en dat de auto gewoon soepelder loopt.
Maar bij nieuw nieuws meld ik me wel weer!
hoi jurgen
niet om je blije bui te verzieken maar een MPI is heel erg moeilijk te tunen.. er zijn zoveel problemen met die injectie computer dat je bijna niks wint qua pk's met een stage 3 kitje.. ze beloven van alles(mini ceters en tuners) maar vaak heb je de beloofde 85 pk op de as echt niet, eerder tussen de 65 en 75..
De rollenbankmeting die ik voor dit alles heb laten doen zat ik op 75 pk op de as, 65 pk op de wielen. Maar eerlijk gezegd boeien de getallen me niet zo heel veel, het gaat mij meer om het gevoel
Toch lijkt het me vervelend om te weten dat hij een brok harder gaat wanneer je de hele injectie bende eraf sloopt en er een simpele hif44 opschroeft.
Ik heb ook een redelijk makke 1380, maar op zandvoort haal ik snelle 1300 mini's in een heat van 35 minuten minimaal 1 ronde in. (op de span mini na dan... )
ik snap alleen niet waarom die minicenters die vermogens claimen als verkoopargument en het dan bij lange na niet halen (en het vantevoren weten)
Dat is toch wat de mensen willen? Hoeveel mini's hier op het orum zijn er nou op de rollers geweest? Dus as die sneller is is dat makkelijk aan te nemen, ook al is het bij lange na niet het beoogde resultaat wat gehaald zou worden. Das hetzelfde als spiegelgladde kamers in een cilinderkop. Het verkoopt gewoon beter omdat het er sneller uitziet. Uiteindelijk zijn we zelf degene die dit willen. Niet de fabrikanten....
Spijker op de kop allemaal , er word veel gevogeld door die en degene maar resultaten worden niet gemeten (voor en na).
Dat is wat ik al 3 maal wilde laten zien in Utrecht maar tot op heden geen medewerking krijg van ons bestuur om dit netjes op het terrein te doen , genoodzaakt deden we het nu maar erbuiten.
Ik doel hier op de accelero-meters die we hebben.
Voor volgend jaar wil ik dan ook een accelero-dag gaan organiseren (voor niets en niet meer via de 7club) waar je dan je auto precies kan laten meten.
Ook kunnen we de koppen laten zien van bijna alle merken leveranciers die koppen flowen (goede en slechte) en wat er gebeurd als je een slechte kop koopt (scheuren , verbrande kleppen , etc) , kapotte voorbeelden te over (stuk of 35 mini-koppen).
Wij flowen bv 3 vlaks 15-46-75 graden ongelode zittingen (betere flow) voor de prijs in Euro's waar je over het water Ponden voor moet tellen (en hier vaak het dubbele) , kortom 2/3 van de normale prijs.
Kamers worden gebalanceerd , kelen worden geflowed en gestraald (WEL zo glad mogelijk) , hierna kan je uit een hele batterij kleppen kiezen , vanaf 9-40 Euri per stuk.
Kleur van de kop naar keuze , etc , kortom op maat gemaakt.
Let wel ... Budget=Vermogen , dat zie je al aan de range kleppen die er zijn en aan de range afwerkingsmethoden (denk aan stage 2-3-4-5).
Bij mijn 1400 heb ik op geen enkel onderdeel bespaard en alles top gekocht en/of gemaakt en was nog geen 1500 Euri kwijt aan nieuwe motor-en bak-onderdelen , ik draai nu 116BHP aan't vliagwiel en haal 101Nm koppel op de wielen en heb al motor-toeren gehaald van tegen de 8500rpm (zwevende kleppen) met m'n spi , kortom het kan dus WEL met een injectie-mini en dus ook met een carb want die zijn eenvoudiger in te stellen.
Met het instellen gaat het vaak mis , men geeft er net zoals julie zeggen niets aan uit!!
Zogauw je gaat tunen kan je een naaldcarb eigenlijk wel vergeten (slijt snel en blijft vijlen) en kom je al gauw op een 3-stage carb die per toerenbereik perfect kan worden ingesteld.
Bij de injectie-typen kan dit idd dmv een piggy-bag systeem maar ook deze moet ff op de rollen of via accelero-meting wil je resultaat zien.
Greetz , Jeroen2
Jeroen, heel gaaf allemaal, maar nu het volgende:
Ik ben bezig met opbouwen van mijn 1380 cc blok.
Moet nog hebben:
cilinderkop ??
carburateur ??
nokkenas (moet kijken wat er in zit, zou al sneller moeten zijn, maar ik prefereer een sw5?)
rollenrockers 1:5??
Heb jij een idee welke een goed en snel weggedrag tonen? Mag iets meer kosten, gaat me toch geld kosten. Moet de drivebelt ook aangepast worden?
Groeten,
Randy
Cilinderkop van Avonbar of Med of 1 via mij (36/30mm rimflo special)!!
Carburateur natuurlijk Weber (de enige die wel werkt).
SW5 is leuk , er zijn leukere , maar je zal eerst je eindsnelheid bedenken ivm je diff en versnellingen (met de bak (Dam 4818 of Dam 2886) moet je beginnen en overbrengingen uitzoeken) en aan wat voor uitlaatgassenuitstoot wil je voldoen en/of wat voor brandstofverbruik dacht je aan.
Rollenrockers (Titan natuurlijk) zijn vaak niet nodig als je een nokkenas koopt die van zichzelf hogere nokken heeft!!
Je nokvolgers die met dat gaatje , dan is je steel wel goed gesmeerd , deze ff aan de binnenkant 2mm uitdraaien (lichter = beter).
Drivebelt is goed maar komen niet ver qua lifetime , een dubbele ketting met instelbare (inbus) timing is hiervoor beter en zekerder , vaak hoeft de instelbare niet als je LCA van je inlaat 110 graden is (ligt dus aan het type nokkenas) dan kan je de vaste dubbele tandwielen gebruiken (zijn ook lichter = beter).
Dan was je de krukas en vliegwiel (Med) nog ff vergeten , krukas minstends x-drilled/wedged/knived/en afrondingen naast de lagervlakken , vliegwiel ligt een beetje aan je nokkenastype ... hoger getal nokkenas = zwaarder vliegwiel anders slaat hij af , bij een SW5je kan je de lichtste pakken , vanaf een 286 of hoger zou ik 'm standaard houden.
Je blok (A+ natuurlijk , deze zijn stijver en hebben meer wanddikte van de cilinders) zelf 0.03mm groter honen dan je zuiger , dan komen we op welke zuiger (Hepolites van Federal Mogul, eender type) , zuigerveren van goetze (zijn DE in de wereld , made in India (raar maar waar)).
Drijfstangen van een Inno-blok natuurlijk (niet te vinden) of billetdrijfstangen (eender welk merk).
LCB van rvs (dus W&P) met een al dan niet rvs RC40 demper(ook W&P) (beste torque voor een 1275-1400).
Hoofdlagers en drijfstanglagers van Federal Mogul en je brugstukken van een SPI of Metro (2 verschillende schalen) , de bovenste heeft een oliegroef (excentrelip) in het midden de onderste (in je brugstuk) heeft geen groef (middenlip) en daardoor kan deze 2 maal zoveel hebben ,
natuurlijk ff je middelste af laten frezen en de bekende staalplaat erover of het 4-bolttype (ff wat meer werk) maar die laatste hoeft niet per-se.
Dan moet je nog je cilinders offset maken in je blok , ik doe 1 / 0.5 / 0.5 / 1 mm (netjes alle tussenschotten nog 4mm) maar dan moet je wel de olieleidingen naast cil4 ff sleeven met cunial (koper/nikkel/aluminium-bronze) buisjes omdat je door de wand heen gaat , let op dat je zuigers hebt zonder hemd aan deze penkant , de zuigerveren blijven 4mm boven deze buisjes!!!
Heb je zuigers met een hemd rondom dan kan je maximaal een offset geven van 0.4 / 0.4 / 0.4 / 0.4 (niet meer zo netjes midden-schot 3.7mm , de andere 2 maken niet heel veel uit) , dan hoef je je olieleidingen NIET te sleeven.
Een 1380 shortblock als bouwpakket of compleet uit Engeland heeft zelfs een nog dunner midden-schot (maximaal wat ik gezien heb 3.6mm tot wel 2.9mm , heel slecht) , kortom de David V. manier (lekker goedkoop).
Ik hoop dat ik je wat info heb kunnen geven , van de winter gaan we (M.A.V.) weer een paar rallye-blokken bouwen , we zijn al begonnen met de voorbereidingen (uitzoeken van onderdelen en flowen van koppen en aanpassen van de versnellingsbakken waaronder 1 3es-bak).
Greetz , Jeroen2
En wat zou mij dit all gaan kosten als ik jullie een
goede 1300 metro motor met bak breng?
iig 1500 euro en dan komt de arbeid er nog bij..
maar klinkt allemaal wel mooi jeroen2
Ik maak/bouw/reviseer/ontwerp alleen via opdrachten van autobedrijven.
Hier zit ik al volledig mee vol , dit jaar al zo'n tig gehad.
Maar natuurlijk ook met m'n maten van de M.A.V. club , die ook mij helpen , en dat kost onderling niks zoals het in een club hoort.
Ik heb de laatste 10 jaar met m'n mini veel gezien maar van de 95% van de mensen die een blok echt willen tunen (hebben de wildste ideeen en de raarste opgeblazen verhalen) komt geen drol terecht omdat de meesten er geen cent aan uitgeven (letterlijk en figuurlijk) en er absoluut geen kaas van hebben gegeten hoe dit echt moet.
Daar komt bij dat er maar 1 echte mini-racer is geweest , die een jaar terug is overgestapt naar MR2.
Ik zeg jammer voor Nederland , maar kijk eens naar onze zuider-buren (met name frankrijk heeft een heel gave mini-club-site en forum waar ik ook veel op zit) en oosterburen , ooit daar al eens wezen kijken ..... (DE RING) ... ik wel , de club niet.
Heeft er 1 andere Nederlander de Minimagazine gehaald naast mij met de jaarlijkse minimagazinerallye , nee , tot op heden (rij bijna elk jaar mee) was ik elke keer de enige Nederlander bij dit evenement , wat 3 dagen duurt.
Meestal rijden er maar 25 a 30 mee , Hotel zit dan vol , gelukkig geen tent na 300-400 Km per dag.
Daar vind je aardige no-nonsense Tuners .... bv het Hoofd-werkplaats Lotus , zwarte cabrio rvs onderkant 12cm bredere mini halve meter langere deur 2ltr vw blok erin enz.
Het MER evenement ging ook al ten onder en dit is zwaar gesponsord door de grote mini-bedrijven en non relevante bedrijven en gaat het eigenlijk alleen om geld te verdienen (veel te duur geworden) , zonde , zo waren de eerste niet.
Ik zou zeggen bel/mail onze club en meld je aan als je mav genoeg bent , dat wil niet zeggen dat je erbij mag trouwens!!!!
Greetz , Jeroen2
Ze hebben in iedergeval een goede PR man aan jou. Jammer dat er bij de MAV geen fanatieke mensen zitten die ook graag op zandvoort rijden. of? Ik hoor ze wel, maar zie ze niet... Na al dat tunen is het wel leuk om er ook wat mee te doen lijkt me?
Maar voor alle plannen makers: bedenk goed wat het je waard is voordat je eraan begint. Denk dat jeroen een goed punt heeft met zn "opgeblazen verhalen stukje" Nederlanders hebben nu eenmaal de neiging om graag voor een kwartje op de eerste rij te zitten.
Maar je kunt je ook bedenken dat je voor een paar honder euro (sw5, hi-lift rockers, en een goede kop) Ook al met kop en schouders boven de gem. mini uitsteekt en dat je betrouwbaarheid minder gaat worden dat houd je altijd, maar hangt vooral van jezelf af(rijgedrag/serviceniveau).
Het zou leuk, handig zijn als jeroen tips kan geven over de aanschaf van een kop, maar het verder redelijk standaard houdt. Standaard "snelle" koppen zijn ook een stuk beter dan standaard en deze snelle koppen verder verbeteren is toch een kostbaar en tijdrovend klusje.
hee jeroen, ik lees nu al een jaartje of 2 dit forum en ben ook al 2 jaar lid.. maar ik heb jou of je mini nog nooit gezien :-)
ik ben nog steeds benieuwd naar je super snelle mini('s)
dus waarom komt het mav clubje niet een keer naar zandvoort om te racen tegen alle andere hobby-isten in dit land.. zo kunnen we ook een keer jou race monster aanschouwen ipv alleen maar mooie verhalen horen.
min of meer offtopic
de MAV was 25 september ook op Zandvoort - 1 rijder
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 443#196443 - verder een aantal supporters, maar niet Jeroen2 - Jeroen2 is meestal ook wel op de Clubdagen in Utrecht te vinden, zoals ook andere MAV leden, o.a.:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/mav-scene.jpg
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/spetter/spetter4.jpg
FWIW,
Theo van den Bogaard
jah die aardige gast heb ik wel gezien :-) met die blauwe deseamed mini.. maar jeroen2 niet.. maar gewoon alle mav mensen op zandvoort.. dan word het gezellig!! en een mini onder onsje.. lekker veel competitie
2 randy , Yep , 1380 , 116BHP vliegwiel en 101Nm wiel.
2 shini , Groene Bally met die stofzuigerkappen op de kap en rode SD-rolkooi en mini-bar aanhanger!!
Slappe toer evenementen rij ik al heel lang niet meer in Nederland , wel Utrecht (ben ik altijd , maar rij niet meer , saai en te klein) , (laatst was ik er wel , zonder mini ivm bouw flipfront) natuurlijk wel Swetterhage (da's een must , en met een mede-mav-er) , IMM , continental car tours ritten (belgie , frankrijk en de Mag-tour) , de mav-rit (een lekker lange gekke rit waar de meeste blubber op het dak ook voor punten zorgt zeg maar) , ik moest dit jaar de route checken , waar er trouwens volgend jaar meer van gaan komen.
Greetz , Jeroen2
Thnx Theo voor het altijd parate betere link-werk!!!
ohww is die groene mini met aanhanger van jou! :-) ok.. nu nog een keer het persoon erbij vinden..
maar zandvoort?
Die van mij is juist verhoogd , ik rij het liefst rallye maar in belgie kom ik liever (vrij rijden).
Als het MAV naar zndvrt gaat kom ik wel ff mee.
Greetz , Jeroen2
Nee joh , niet Rally maar Rallye (met een E aan't eind).
Ik wil jou met je mini wel 's los van de grond zien komen als t'ie op z'n zndvrt's staat afgesteld.
Die van mij heeft 63mm veerweg (heel veel) voor en achter en m'n Gaz staan dan op de stijfste stand.
In Belgie kom ik nog wel 's ff helemaal los.
Maar als ik naar zndvrt kom zal ik 'm zeker ff lager zetten en de chamber/caster hoeken en sporing ff anders zetten (teveel verschil om te laten staan).
Ken je de bocht (dubbele afslag) van de A2 (komend vanuit eindhoven) naar de maasroute (A59) richting waalwijk .... dit is de mooiste bocht die ik buiten een circuit ken .... iets omhoog lopend en mooi schuin en 270graad rond .... daar staat advies 50 .... die doen we nu al met bijna 110 (echte).
Greetz , Jeroen2
Ik.... als mav ben wel op Zandvoort geweest deze jaar in sepember en vorig jaar ook voor het eerst.
Ondertussen ben ik met mijn flipfront bezig geweest.(Winter en voorjaar 2005)
Ga volgende jaar weer Natuurlijk mee en een paar Mav leden willen ook komen....wordt leuk.
Maar dit is allemaal OFF-Topic.
Over een jaar wil ik ook op Zandvoort staan met een 1380 (on Topic)
Ik heb met jeroen 2 een nieuwe versnellings bak gebouwd met een 3.2 Diff.
Verder gaan wij mijn Blok opboren naar 1380 en een 296 nokkenas in zetten.
Een Super geflowed kop van jeroen 2 erop zetten.(vd Winter Flowen als Barry klaar is met zij kop)
Ik heb ook een dubbele Hiff 38 klaar liggen voor zijn beademing...maar moet daar nog een inlaat-spruitstuk voor maken.
Als dit allemaal klaar is kom ik weer vlammen op Zandvoort
Gr Mav Mike.
gezellig :-) zo word het volgend jaar alleen maar voller met mini's! ik ben er volgens jaar ook ik heb net weer nieuwe 7,5 inch schijven besteld met greenstuff blokjes.. en nieuwe remtrommels voor achter..
1380 power is goed! Ik doe voorlopig niks aan die van mij. geld is op. Pas als ik steeds ingehaald ga worden moet ik maar weer eens gaan investeren...
RE: Wie heeft er ook 1380cc?
Ingediend door meanie op wo, 10-08-2005 18:02
nja heeft dan iemand een idee wat het kost om een carb te laten boren enzo tot 1380cc? Ik zou er dan wel niks zelf aan doen.
greetz
Koen