Wie heeft er ook 1380cc?

RE: Wie heeft er ook 1380cc?

Ik heb ook een 1380 motor, alleen die van mij is een MPi. Samen met een zwaardere nokkenas (weet niet precies wat voor een) 1,5 rollers, ander uitlaatspruitstuk, gevlakte cylinderkop, K&N filter en DTM-uitlaat. Dat gaat hard ja!

Maar... hij reageert op het eerste gas, dus wanneer ik het gaspedaal licht intrap, heel fel, maar wanneer ik wat groffer rij lijkt hij niet alles kwijt te kunnen. Is dat normaal? Ik heb het idee wanneer ik dat bijvoorbeeld in de 3e doe, dat ie niet al het vermogen op de weg krijgt... Bij een laag toerental is dat logisch natuurlijk, maar soms heb ik het idee dat ik met een half gaspedaal net zoveel bereik als wanneer ik volgas geef.

En de vraag wat het verschil is tussen een bijvoorbeeld stage 3 cylinderkop en mijn afgevlakte? Ik heb er namelijk bergen extra compressie door gekregen, voor maar 25 euro? Wat brengt een stage 3 mij dan?

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Groeten Jurgen

Gruttepier schreef:
@Hugo

Bedankt he, daar kan ik wat mee :) .

Verbrandingskamer verruimen volgens Vizard
Ben er zelf bijna mee klaar en dan nog inbouwen.

Richard-T schreef:
En je resultaten worden nog iets kleiner als je uit zal gaan van de werkelijke 105cc ipv de 115 wat je nu hebt berekent.

1380 - 1275 = 105

En dan hebben we het nog niet over het specifiek vermogen gehad(vuistregel)vaste constante 0.8 =105x0.8 = 84 cc

Ik ook. was een 1.3 nu een 1.4 :)" title="Evil" />

Jurgen schreef:

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Groeten Jurgen

ik weet bijna wel zeker dat je ECU (computer) de boel inhoudt..

die computers zijn gemaakt voor zuinig rijden en de emissie eisen halen, hij kan ongeveer tot 80 pk aan maar daarna is het sluss.. dus als je ver wilt komen dan moet je naar minispeed en dan koop je een setje voor mpi's van Omex.. 1500 pond ofzo... :)

Oow ik dacht dat de computer dat automatisch aanpaste bij een mpi... Maar dat is dus totaan ongeveer 80 pk?!

Maar wat voor setje bedoel je precies? Waarvan? Is namelijk een hoop geld, 1500 pond... Wat krijg ik er dan voor terug?

Ik heb de site van minispeed inmiddels gevonden, en weet nu wat je bedoelt. Maar heb ik mijn mijn geval niet genoeg aan alleen de onsteking-kit?

Want ik begrijp uit de text dat de rest echte tuningkits zijn, met inlaatspruitstuk enzo, terwijl de mijne al getuned is... Of regelt deze alleen de timing en niet de hoeveelheid van de inspuiting?

ik ben erg benieuwd wat zulke vermogens doen met zon ligt autotje, wat doet zon mini ong naar de 100?

Dat moet ik even meten dan! Misschien morgen, maar dat ligt aan het weer enz. Ik laat het weten!

@jurgen: een stage 3 kop zal grotere kleppen hebben en fijnere kanalen die zorgen voor een betere "flow" zorgt dan voor meer benz. en meer lucht capacitieit.

Mag ik vragen wat voor final drive je hebt? Hoeveel rpm. haal je in zn 4?

ik bedoel de ontstekings computer van omex met een hoop erbij.. het staat op minispeed.co.uk programmable nog wat heet het :)

ik zal een keer voor je een artikel zoeken van keith calver.. hij heeft een hoop onderzoek gedaan naar mpi's

Ja ik heb het zien staan op de site van Minispeed. Maar als je dat zou willen doen graag!

Ik heb vanmiddag de boel even getest. Ik kom op de top tot ongeveer 185 km/u, ik denk dat ik dan op 5000 / 5500 toeren zit (ongeveer). Ik draai bij 130 km/u exact 3.500 toeren. Van 0-100 deed ik vandaag met passagier in 10,9 seconden, dat viel me wat tegen!

Flinke top. Lijkt erop dat je de originele (zware) finaldrive erin hebt nog. Dat verklaard ook voor een groot deel je niet zo bijzonder snelle 0<>100 tijd.

Lijkt me wel comfortabel rijden zo'n sterke MPI. Je kunt er heerlijk mee snelweg rijden denk ik (voor een mini)!

Ik kan goed met mijn 1380 mini goed in de rode zone rijden in zn 4. Maar ik ga dan denk ik maar 160. 3,44 diff zorgt wel voor wat sneller accellereren.

Alle 1380's op Zandvoort met de Clubspecials!!! :)" title="Evil" />

In het rode kom ik inderdaad heel moeilijk, alleen in z'n 2e vanmiddag even bij het meten. Maar na de 5500 rpm verliest ie veel vermogen in z'n 2, en verder doe ik het nooit omdat het bij mij geen nut heeft.

Hij rijdt heel goed op de snelweg ja. Hij trekt lekker door, en veel anderen hebben moeite er omheen te komen als ik doortrek naar die 185. Maar het ligt ook aan de wind enzo, soms is het bij 175 / 180 gedaan hoor.

Ik heb overigens het idee dat de motor het meeste vermogen geeft als ik langzaam steeds meer gas bijgeef, kan dat?

Mijn 1380 draait ruim 8000rpm.
Heb een 1:3,44 dif en bij 195 was hij nog niet op maar toen kwam de afrit die ik moest hebben.

(Voor de kenners tussen afrit R'daal Noord en afrit O'bosch en ging de oprit af achter een ouwe taart)

@ Maarten,

Da's kei snel veur zo'n klein stukske !!! Maar jij hebt ook een andere kop en dubbele webers ?

woei! das wel veul toeren! wat voor ontsteking rijd je mee?

Maar die 195 km/uur is wel hard zeg! Heb je geen angst om met zulke toerentallen te rijden?

zo hallo 8000 toeren met een normaal mini blokje vind ik heel erg knap.. mini miglia race auto's halen de 8200 toeren.. endat zijn volbloed race blokken..

mooi blokje heb je in elkaar gezet dan...

Sodeju, dat gaat heel hard ja! Over hoeveel pk's hebben we het dan wel niet?

Lemon8 schreef:
ik bedoel de ontstekings computer van omex met een hoop erbij.. het staat op minispeed.co.uk programmable nog wat heet het :)

ik zal een keer voor je een artikel zoeken van keith calver.. hij heeft een hoop onderzoek gedaan naar mpi's

link

Vraag me af of het wel echte km zijn die er nu gepost worden of dat het teller km zijn.....

Die teller is gecontroleerd met onze Alfa en met diverse snelheids meters van de overheid, je weet wel : U RIJDT NU .... KM/H iig tot 100 en dat klopte allemaal.
8000rpm? Tja , astie dur meej stopt, e'k pech.
De bezetting? HIF 44, Ducellier van een Metro1000 met electronische ontsteking van Velleman(K2543), contactpuntjes gaan slechts 0,15 mm open( genoeg ivm laagspanning en dus grote contacthoek), B6ES bougies(na veel experimenteren, scheelt 2000rpm tov BPR8ES),
normaal luchtfilter .

dankje marc die bedoelde ik!

ja bedankt voor de link! Ik heb alle artikelen even doorgelezen, het is nu een stuk duidelijker! Jammer dat er sinds dat laatste artikel geen ontwikkelingen meer zijn geweest voor de Mpi-tjes... Maarja, iig bedankt voor de informatie!

Het is hier te koop:

link

Ik heb trouwens net dit besteld:

THE PRICE WOULD BE £496+VAT
Mag hopen dat het ook wat oplevert. De prijs is inclusief luchtfilter, injectoren, enz.

Dat ziet er goed uit!
Ik heb de link even bekeken, maar hij geeft bij een prijs van 1665 pond aan: (http://www.mberaceengines.co.uk/ecu/mini_twin.htm)
Wat is het dan precies wat jij hebt aangeschaft?

Dat is met programeerbare ecu, kabelboom en een aantal sensoren, maar dat heb ik al.

Kost een beetje knaken zo'n MPi wat harder laten lopen, maar dan heb je ook wat! :) Ben benieuwd naar de consumptie en de werkelijke pk's die je straks hebt! Als je die ecu problemen al niet meer hebt zal dit setje vast wel goed aanslaan!

taekeb schreef:
Wie heeft er de 048 in de aanbieding

305 GBP bij midland wheel supply, is de goedkoopste voor 175 50 13 :D

teake heeft 165/xx/r12 :) dus die 13 inch zullen niet passen..

en hee marc ziet er mooi uit hoor dat spul!! alleen wel prijzig.. maar je hebt er wel wat voor! dat is het leukste.. laat maar snel horen hoe het gaat..

Ja ben ook benieuwd naar de resultaten!

Volgende week vrijdag gaat de mijne op de rolbank bij BCCP. Het zal me benieuwen of ik rond die 80/85 pk zit... Hopelijk heb ik minder, dan kan ik hem nog sneller maken :P :D

Even over de flow van een bijvoorbeeld stage 3 kop: Als mijn Mpi voor die 80/85 pk aan benzine levert, heb ik dan nog wat aan een betere flow in bijvoorbeeld mijn cylinderkop of inlaatspruitstuk?

Je stelling klopt niet helemaal. Je kijkt alleen naar je maximale vermogen en dat is bovenaan in je toerenbereik. Zoveel toeren gebruik je normaal niet tenzij je alleen vol gas rond rijdt. Je kan beter naar je koppel over je hele toerengebied kijken. Door een betere flow krijg je ook bij minder toeren een beter verbranding, dus meer vermogen. Dus natuurlijk heb je wat aan een stage 3 kop en een beter inlaatspruitstuk.
Het probleem bij de injectie ligt meer bij het ontstekingstijdstip. Als je meer pk's wilt neem je gewoonlijk een sneller nokkenas, wat weer ten koste gaat van je koppel in de lagere toeren. Dit gaat niet bij de standaard ecu, omdat die parameters vast liggen in de niet programeerbare ecu.

Dus als ik het dan goed begrijp is het in mijn geval misschien slimmer om eerst daar in te investeren, zodat ik mijn (bijna)maximaal vermogen eerder op de weg krijg, en zodoende sneller wordt, i.p.v. m'n bankrekening leeg halen om alleen maar meer maximaal vermogen te krijgen door middel van een ECU (hoewel ik dan natuurlijk ook in lage toeren meer vermogen zou krijgen).

Of overschat ik nu de invloed van bijvoorbeeld een stage 3 & een inlaatspruitstuk?

Ik zou eerst voor een goed geflowde cilinderkop gaan met grotere kleppen. Daar heb jij nu het meeste aan. Let wel op waar je die koopt want er zit nogal wat verschil in het vakmanschap van verschillende bedrijven. Het inlaatspruitstuk levert eigenlijk pas echt wat op bij een snellere nokkenas. Anders is het de investering niet echt waard.

Welke kop zou jij me adviseren, ook een beetje rekening houdend met de prijs/kwaliteit? En ik neem aan een stage 3?
Met betrekking tot het inlaatspruitstuk, ik heb nu een Fast Road nokkenas, een 266 is het denk ik? Is dat goed genoeg of denk je dat ik het beter kan laten?

dus de conclusie is, standaard computer er uit..en een omex setje van minispeed er in(inc inlaat en nog een hoop)

snel uitlaatspruit
stage 3 kop
andere nokassen
en dan nog een hoop leuk extra tune spul..

en dan je programeer bare ecu programmeren(veel geluk)

en dan heb je 100 pk! haha en ben je 6000 euro lichter..

Jurgen schreef:
Welke kop zou jij me adviseren, ook een beetje rekening houdend met de prijs/kwaliteit? En ik neem aan een stage 3?
Met betrekking tot het inlaatspruitstuk, ik heb nu een Fast Road nokkenas, een 266 is het denk ik? Is dat goed genoeg of denk je dat ik het beter kan laten?

Een stage 3 van bijv. Swiftune, Med, en zo zijn er nog wel een paar op te noemen. Het inlaatspruitstuk heeft pas echt nut vanaf een 286 graden nokkenas (dat werd mij tenminste verteld door Mike Barrat van MBE). Met de standaard Rover ecu heeft dit voor jou dus geen nut.

link
link

Okeej, bedankt Marc26! Ik dacht zelf aan een kop van Wood & Pickett, heb ik ook goede verhalen over gehoord/gelezen. Ik zal iig kijken of ik de boel rond kan krijgen.

Vandaag op de Mini op de rollerbank gehad bij BCCP, en omdat het allemaal al zo simpel in elkaar zat ( ;) ) het volgende:

De eerste paar 1000 toeren gaan goed, maar daarna houdt m'n computer het niet meer bij en gaat hij te weinig benzine inspuiten. Bij de koppeling levert hij op z'n maximum 76 pk, op de wielen ongeveer 65 pk. Beetje weinig toch voor een gekietelde 1380?
Opzich is dat het ergste niet, maar hij trekt door, houdt in (ivm de benzinetevoer), trekt weer ietsje bij, en houdt dan weer in.
Slecht voor de motor zeggen zei, dat ie te weinig krijgt. Maar nu zeggen zij dat ik alleen een andere computer nodig heb, zodat ik het zelf kan instellen en verder geen throttle body enz. :?

Ik ben het spoor bijster, dus daar gaan we weer: wie weet het/helpt me? Het gaat me niet om meer vermogen, maar nu eerst gewoon om een goed lopende motor! :?

MPI heb je toch (ja ik hou het bij hoor) , dan helpt er maar 1 ding wat vrij te programmeren is en wat je ECU bypassed , de piggy SMT6 van Perfect Power.
Ik heb alle software voor alle 4 de mini-ecu's en dit ziet er heel netjes uit.
Let wel dat jouw mini door de APK moet en je aan de 4gasmeter word getest , dus moet je een piggy hebben die ook 1 normale stand heeft.
Dus 1 normaal en 1 standje gummen.

Maar voordat je hier aan begint.....
Je hebt een 1380 EN een gevlakte 1275 kop , hier ga je al fout!!!
Je CR is al veel te hoog , je zit nu op de 12BAR!!

Dan zijn er deze zaken nog.
Wat heb je voor LCB (optimaal downpipes 1.25"/1.25" Y-piece naar2")??
Waar zit je lambda (in je Y-piece zetten)??
Wat voor kop zit erop (je moet minimaal een 3 of maximaal een 4 hebben)??
Je hebt 1.5 rockers zei je (is niet in eerste instantie nodig)??
Je hebt een Megadyne 266 nokkenas , is je timing wel goed , kan je deze stellen (106 graden)??
Zit je cat er nog (hier moet een linkpijp komen)??
Wat voor einddemper heb je nu (RC40 heeft nog steeds het meeste koppel)??
Is je inlaat spruitstuk aangepast (koop er 1 van W&P)??
Filter (K&N voor MPI of gelijkwaardig)??
Is je brandstofdruk aangepast (trial by error , maar begin met 10% hoger als dan hij nu staat)??

Als je al deze bovenstaande dingen niet hebt gedaan dan kan je er maar beter niet aan beginnen er een Piggy of andere ECU in te zetten.
Electronica kan veel maar dit bovenstaande niet!!!

Eerst moet je er voor zorgen dat je lucht krijgt en dat de gassen ook weer uit je blok verdwijnen!!
Ook moet je MEER brandstof kunnen inspuiten dan voorheen bij volgas , je ECU weet NIET dat je nu een 1380 hebt dit regel je met de druk.
De maximale opbrengst van de ejectors is 150% van nominaal dus je kan nog wel ff tunen , 65=STD dus je moet de 95BHP redelijk kunnen halen als alles goed verbrand!!
Greetz , Jeroen2 :D
P.S. Ik bouw een 1378/SPI/Rimflovalves36-29mm/268,268/1.5rock/3,1diff en hoop tussen de 105-112BHP te komen , maar heb alles aangepast zoals hier boven alleen zonder piggy met alleen een lambda-simulator erop.

Je kan proberen je brandstofdruk op te voeren met een brandstofdruk regulator en een hoge druk brandstofpomp.
Misschien dat een piggy bag inderdaad helpt,zoals Jeroen hierboven al zij, al heb ik weinig positieve dingen hierover gelezen.
Een programeerbare ecu is het mooiste, maar dat is duurder dan een nieuw blok aanschaffen.

Een programmeerbare ECU kan ik niet betalen, dus dat wordt hem helaas niet... Maar wat kost een piggy smt6 ongeveer? Op de site van Perfect Power staan geen prijzen voor Nederland.

(goed onthouden ja, idd een mpi :P )

Nog even terugkomend op jouw post Jeroen, ik zal de gevraagde/vereiste gegevens even nakijken, daar kom ik op terug! :)

Wat jij zei: "Is je brandstofdruk aangepast (trial by error , maar begin met 10% hoger als dan hij nu staat)??"
Doe ik dat dan met de piggy of moet ik daar op een andere manier voor zorgen?

En: "Eerst moet je er voor zorgen dat je lucht krijgt en dat de gassen ook weer uit je blok verdwijnen!!"
Doe ik dat door aan al die door jou genoemde zaken te voldoen?

En: "Ook moet je MEER brandstof kunnen inspuiten dan voorheen bij volgas , je ECU weet NIET dat je nu een 1380 hebt dit regel je met de druk."
Dit doe ik met de piggy?

Alvast bedankt!

Nee, meer druk krijg je met een andere brandstofpomp of door een andere fuel pressure regulator. De druk van een mpi brandstofpomp is al 3 bar. De hoeveelheid brandstof die je inspuit wordt door je ecu bepaald en door de druk op leiding.

je kan ook een return leiding platknijpen geloof ik..

*yuk*.

al met al niet echt een elegante oplossing. en je krijgt er ook een verbruik van 1 op 6 door.

kijk eens op deze site

http://www.planet.eon.net/%7Echichm/efi/siamese.htm

en dit artikel

http://www.minimania.com/web/DisplayID/ ... ticleV.cfm

Dit is zo'n fuel pressure regulator:

link

Op de link hieronder wordt over de voor en nadelen gediscussieerd.

link

Mmm, dan is een brandstofpomp financieel gezien aantrekkelijker denk ik!

Zoals Connie al zij is die van ons ook een 1380.
Met stage3 kop.
dubbel su caborators.
276 nokken as.
1:5 rollers.
licht vliegwiel.
3 in 1 uitlaat-spruitstuk.
rvs uitlaat (DTM Look).
Dubbel distributie ketting.

2 Jurgen :
Nee , op al je vragen , je piggy kan niets aan mijn lijstje doen , alle instellingmogelijkheden zitten al op je MPI (koop een werkplaatsboek , daar staat alles in).
De piggy breekt in op je ecu en in de piggy verander je dmv 3 curves het gedrag van de ecu.
toeren/gasstand/inspuiting/lambda/onsteking worden dan door de piggy verandert zodat je een optimalere inspuiting krijgt.
Greetz , Jeroen2 :D

hey Guido,

Je mini ziet er super uit! Leuke foto's ook op de link in je signature! Snap niet dat mensen soms hun mini opknappen zonder er foto's van te maken!

Maar ben je al met deze mini op een testbank geweest? Voldeed hij aan je verwachtingen?