Wie heeft er ook 1380cc?

RE: Wie heeft er ook 1380cc?

Mini-Weert schreef:
misschien even apart topic over maken aangezien het om een 1275 gaat? :x

:x je hebt gelijk... niet relevante deel van de post is verplaatst d:)b

Deze week zou mn rode mini het weer moeten doen met een 1380 motor... Blok zit erin, spruitstukken erop, slangen erop, wat motorsteunen erop... Alleen nog de radiateur, ontsteking, koppeling testen/afstellen, uitlaat, dynamo en oliekoeler erop en dan zou hij het moeten doen...

Het blokje had met lang stilstaan en niet rijdbaar geweest te zijn toch een 12 bar compressie op alle 4 cilinders dus heb de gok gewaagd om het blok niet eerst te splitsen, maar direct in te bouwen... Heb weer geen idee wat erop zit. zou een 286 nokkenas in zitten, het vliegwiel is een beetje afgedraaid (hoewel hij nog dikker was dan mn andere...) en het is een 11 stud. Misschien vanavond al, anders morgen zou hij het moeten doen. Kwam er ook achter dat er een ashoes stuk is dus haal die aandrijfas eerst los... Meteen verse schijven en remblokken eronder en dan afstellen en naar de apk!

Ben benieuwd, je hebt het blokje dus gekocht :D

jep, probeer de mini ook meteen apk klaar te maken dus kom meer dingen tegen dan alleen inbouwen van de motor. Maar ik hoop vandaag toch wel te kunnen starten...

eigelijk zou je de compressie met warme/hete motor en volgas moeten meten.

wat betreft compressie: de dynamische compressie ( die word bepaald door je statische CR en je nokkenas) bepaald hoeveel je nodig hebt. Een nokkenas met heel veel overlap (dat is het gedeelte van de cyclus waarbij in en uitlaat gelijktijdig open staan, dat is goed bij heel veel toeren omdat dat de cylinder goed doorspoelt) kan best een CR van 14+ hebben omdat je dynamisch veel minder overhoud dan b.v een sw5 bij een cr van 10.3 omdat deze erg weinig overlap heeft.

Dus het wordt een 1380

Dus ik ga een 1300 laten uitboren.
Maar wat moet ik dan nog vervangen en versterken?

De afstelling, is het simpel en waar kan ik dat eventueel laten doen?

alvast bedankt

Lees dit hele topic maar door, staat genoeg info. Ook is nog wel het eea te vinden via de zoekfuntie. Ook zal aangeraden worden "de Gele Bijbel" te lezen (Tuning the A series van David Vizard) Dan weet je alweer een stuk meer.

hmmm, het 1380 blokje is nu draaiend... Te lage oliedruk (met 10w40 synth) en mechanische geluiden wanneer je de motor belast (koppeling laat opkomen of bij flink gas geven).

Beetje mengsel en ontsteking spelen ga ik nu niet doen omdat hij die lage oliedruk heeft. koude motor komt de drukmeter tot de helft met gasgeven en met warme motor echt maar tot 1... Ook door die mechanische bijgeluiden heb ik er weinig vertrouwen in. Maar kan hieruit al geconcludeerd worden dat de lagerschalen gaar zijn? Zijn er meer testjes om dat te kunnen vaststellen?

Ik heb wat onderdelen nodig om mijn weber af te stellen. nu heb ik een paar dingen die niet duidelijk zijn.

Chokes: 40
Aux Vnt: 4.5
Main : 185
Air 170
Em Tube F2
Idle: 55F9
pumps 50
Tot zover is het mij bekend wat ik nodig heb voor mijn wagentje.
Wat mij niet duidelijk is:
backbleed? vlotternaald? welke maten heb ik nodig er zijn zoveel verschillende soorten dat ik niet weet welke ik nodig heb

Daarnaast weet ik niet welke kelken ik nodig heb. Ik kan een filter van ongeveer 60mm (intern gemeten) hebben. Klopt het dat je dan kelken moet pakken die liefst 32mm minimaal 19mm kleiner zijn dan de filter??
Ik ga voor een ITG filter

Heeft misschien iemand van jullie nog wat liggen??

Alvast bedankt voor jullie advies.

Maarten

spec:
A-series 1380cc
Big valve Stage 5 head
1.5 roller tip rockers
649 300/300 full race camshaft
balanced lightend crank
ultralight flywheel + backplate
AP racing clutch + orange pressure plate
SC/CR gearbox with 3.44 finaldrive

ik zeg: laat het over aan een rollenbankcenter. Wat je nu doet is zonde van je geld. (of mis ik iets en heb je op de rollen gestaan?) geloof dat minimania berrie een goede Weber afstel adresje heeft? (Alleen kans op lostrillende onderdelen, maar dat houd je toch...)

Of heb je dat nodig om hem überhaput te laten draaien op die Webers?

Waar heb je de info vandaan dat je die sproeier bezetting nodig hebt?(sproeiers zijn niet te betalen)
Kan je vertellen dat het niet meevalt om hem zo af te stellen.
Eigenlijk is er maar 1 manier en dat is echt de rollerbank.

Succes in iedergeval.

Het is een weber spec die ik van iemand uit engeland heb met de zelfde setup. op paar kleine dingen na.
Hij zou dus aardig moeten kloppen. En ik heb inderdaad jets nodig om hem zowiezo te laten lopen. Natuurlijk gaat hij ook op de rollers.
Ik denk dat ik wel weet welk adresje berrie gebruikt :P

Maar niemand heeft iets liggen dus?

Nope... Lawaaidingen die Webers... Zoveel vermogen kan ik niet aan. O:) Eerst maar meer aan de koeling doen en hopen dat de revisiemeneer aardig voor me is met die 1380.

David Vizard is heel duidelijk over backbleeds, venturi's en sproeierbezettingen.

Zeker als je een Weber hebt liggen die al op een Mini gelopen heeft zal je blok hier wel op lopen..

Ook over rampipes scrhijft hij.. De vorm en de lengte van de pipes hebben wel degelijk invloed op het vermogen.

Je had Vizard liggen toch? Anders moet ik het even opzoeken..

Hoe staat het eigenlijk met jullie blok uit Cruq?

Ik denk dat ik wel weet welk adresje berrie gebruikt

welke dan want hij is echt niet bekend
heb geen internet site of wat dan ook

is nog ouderwets maar wel heel goed

ik zeg: laat het over aan een rollenbankcenter. Wat je nu doet is zonde van je geld. (of mis ik iets en heb je op de rollen gestaan?) geloof dat minimania berrie een goede Weber afstel adresje heeft? (Alleen kans op lostrillende onderdelen, maar dat houd je toch...)

taekeb schreef:
Hoe staat het eigenlijk met jullie blok uit Cruq?

Blok zit helemaal in elkaar. Eigenlijk klaar om in de auto te takelen. Er moeten nog wat aanpassingen aan de motorruimte gedaan worden (o.a. voor radiateur voorin). Vanavond bezig met de linkage kit van de split Webers...

Even een fototje..

Mooi spul zeg. Heb je daarom die verdelerkap? Voor meer ruimte voorin? En wat is dat voor oliefilter systeem? lijkt dat je nu een slang op je blok schroeft, dan de koeler en dan op die aansluiting waar normaal je filterhuis zit?

Ja inderdaad.. vandaar die verdelerkap (40 pond bij MiniSpeed.. wist niet wat me overkwam!! |:( ) Moet deze zelfs nog pas maken voor de Aldon die officieel met klemmetjes werkt.

Het oliefilter wordt 'remote' bevestigd. Moet daar nog even een plekje voor zoeken. Zo blijft er weer meer ruimte over aan de voorkant. Vanavond samen met Erno even een radiateur van een Golf II gepast. Dat moet gaan. Wel even wat slijp en paswerk.. oliekoeler komt waarschijnlijk op de plek van de nummerplaat omdat daar geen ruimte meer voor is achter de grille.

Flipfront project moet nog even wachten. Eerst het blok maar eens inrijden en natuurlijk de eerste rondjes Zandvoort :)

Ik haal zo mn std radiateur uit de witte en klus er een koude mini spares in. Hoop dan van het gezeur af te zijn. Wanneer je gaat rijden laat je dat wel even weten toch? We hebben verder nog niks geboekt, maar wil dit jaar zeker nog eens op Zolder rijden ook.

Ik heb nog steeds niets over mn 1380 gehoord trouwens. Ligt nu al 3 weken bij het revisiebedrijf... :|

Bij bij ging het met het oude blok ook altijd vrij goed met een 3 core radiateur..

Het is ook altijd hetzelfde met die revisie bedrijven. Hoewel Track behoorlijk attent is, maar daar betaal je dan ook wel voor. Je moet ze gewoon blijven bellen, het zijn net Engelsen.

Natuurlijk spreken we wat af als we gaan testrijden op Zandvoort..

Ik zeg: Goed bezig :+)
Hoe heb je je olieopvang gemaakt? Heb je fotootje van de achterkant bvd.

koeling lijkt nu in orde met http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=38044 deze unit. Die deed het eerst met een stalen fan op de 1380 altijd prima. Nu heb ik er al 2 daarvan gesloopt door troep (stukken rubber, stukje doek etc) en daarom had ik een tijd een oude standaard radiateur gebruikt, maar dat werkt maar 2 rondjes op de baan. Daarna had ik een scooter radiateurtje er extra tussen gemaakt, maar dat hielp ook niet voldoende. Nu heb ik die betere radiateur plus dat scooter radiateurtje plus een expansievatje daar nog op. Hoop dat die pomp wel genoeg druk kan leveren voor dat hele traject. Lijkt zo door de polder goed te werken, maarja kan de belasting van het circuitrijden niet echt nabootsen. Dus we zien wel binnenkort!

vis schreef:
Ik zeg: Goed bezig :+)
Hoe heb je je olieopvang gemaakt? Heb je fotootje van de achterkant bvd.

Het is een setje verkrijgbaar bij MiniSpares. Er loopt een slang naar een alu filterbevestiging en een slang terug het blok in.. zie onderstaande foto;

Hier moet ik zelf de oliekoeler nog tussen gaan plaatsen..

http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=37931

Alles voor een beetje meer ruimte... Je zou er bijna een clubman neus opzetten!

RolandL schreef:

Het is ook altijd hetzelfde met die revisie bedrijven. Hoewel Track behoorlijk attent is, ....

Nou, wij komen al 12 of 13 jaar bij Maarten, nooit problemen met 'em gehad. Behalve dat ie t verschrikkelijk druk heeft. Maar ja, zelfs de prof's uit de USA weten m te vinden.
Je krijgt zeker kwaliteit dus.

Groet ron

Blijkbaar is er veel te doen in die handel :) Denk dat je ook een naam opbouwt en als je goed bent weten mensen je wel te vinden.

Ja, klopt, goed is ie wel.
Ik heb er weleens gestaan, toen werd er een kist afgeleverd, met een V8 motorblok en een briefje waarop stond; Dear Maarten, please do a revision on this engine. No hurry, please send back when finished. With regards....

Maar ja, m'n pa heeft er ook enkele jaren naast gewerkt, ze deden onderling regelmatig gereedschap lenen ;)

Groet ron

Mini-Weert schreef:
spec:
A-series 1380cc
Big valve Stage 5 head
1.5 roller tip rockers
balanced lightend crank

jouw specificaties lijken op de mijne en die is laatst op de rollenbank geweest.

als je interesse hebt kan ik wel voor je kijken wat er allemaal in zit.

dan kun je met die setting tenminste bij de rollenbank komen ;)

mvg robert

Heel graag booster!,

ik zal je even een pm sturen!

Booster schreef:
Mini-Weert":110zice6]spec:
A-series 1380cc
Big valve Stage 5 head
1.5 roller tip rockers
balanced lightend crank

jouw specificaties lijken op de mijne en die is laatst op de rollenbank geweest.

mvg robert[/quote:110zice6]

Wat zijn je specs, en....met welk vermogen heb je de testbank verlaten? Altijd benieuwd naar.. :)

1382
300 piper cam kitje
cr 1:11,1
weber 45dcoe
korte staal spruitstuk maniflow
Elektrische ontsteking
Radiateur aan voorzijde met elektrische fan
LCB Uitlaat spruitstuk "herziene versie"
Inlaat kleppen 35,7
Uitlaat kleppen 31
Kleplifthoogte 10,7
Piper verstelbaar nokkenas tandiwiel (Vernier)

vergeet waarschijnlijk wat dingen... het is alweer even geleden dat ik alles in mekaar heb gezet

heb uiteindelijk na een dikke 2 uur met 115 pk de bank verlaten 8)

erg leuke specs Booster!! O+

hier even een klein filmpje van mijn 1380 toen die nog reed (klepveer nu stuk rijdt komende week weer)

link

de heeele lange eerste versnelling, heeft ie het wel zwaar mee, maar zal beter gaan met een beetje goed afstellen.

volgende keer moeten we ook maar een 1380 tentje maken bij zon evenement ;)

Je bedoelt dat we eens met zn allen moeten gaan rijden op Zandvoort of Zolder? Bij een tentje staan kan altijd nog (als de boel weer stuk is ofzo) :)

9 van de 10 keer dat we rijden (en Dennis is er ook met zn estate) krijgen we toch wel vieze handen :) Als dat nou eens onder een tentje zou kunnen... ;)

Maar wel mooi vermogen zeg 115 paardjes! Ik ben al helemaal gelukkig als ik straks 95 haal! Moet dan maar compenseren met een laag gewicht koets ofzo.

ja de 1 is heel lang, dat klopt. Maar goed het idee van deze mini was om er een trackday mini van te maken. maar dan nog als die eenmaal van zijn plaats is gaat die als een raket. Ik hoop inderdaad dat een beetje afstelling het probleem nog wat verminderd. :+)

Ik ben wel benieuwd naar je mini Booster, ga je naar de volgende clubdag?

Wel weer een "onbekende" snelle mini erbij. :)

Zo zijn er stiekum best veel (Aseries powered)snelle mini's in NL! Met gebundelde krachten kan er misschien ooit zelfs een soort van mini klasse komen. Het lijkt me serieus super als we alleen al een keer met een hele groep kunnen afspreken om te vrijrijden en dan daarna kijken of het naar meer smaakt en wat de mogelijkheden zijn.

een race klasse is misschien wat erg duur denk ik, maar als we meer animo kunnen vinden voor af en toe een circuit dagje d:)b, moet het alleen niet altijd zandvoort zijn want dat ligt erg uit de buurt zoals je weet :+)

Zolder is ook prima. :) keek net op routenet en zie dat je daar echt super dichtbij woont! 50km ofzo! En naar Zandvoort is 150! Alleen vanuit Noord Holland is Zandvoort weer Dichterbij. Ander voordeel van Zandvoort is dat je makkelijk losse sessies kunt kopen. Zolder is vaak met hele dagen meteen, of met beperkte sessies.

Ben ook benieuwd naar het vermogen van Roland zn blokje en naar die van jou natuurlijk. Vast ook boven die 110pk... Als jullie op de rollen gaan horen we het hier wel toch?

goeie ideeen mannen !!

we kunnnen mischien wel bij een clubdag met zn allen afspreken.
ga binnenkort weer eens (als ik een aanhanger heb) een dagje "vrijrijden" op zandvoort, anders kunnen we daar afspreken?

Ik heb makkelijk praten want ik woon daar 50km vandaan dus zal dan zeker komen.

Houd ons hier op de hoogte en gooi dat soort dingen ook altijd op het "evenementen" gedeelte van dit forum. Het is echt veel leuker om met meerdere mini's te rijden namelijk.

@Booster: Leuke specs en vermogen..! heb je Mini al eens in een topic voorbij zien komen, maar verder nooit gezien. Ook geen straat auto zeker? Heb je ergens nog wat foto's van je Mini/blok?

De Zandvoort vrijrijden sessies (of HARC dagen) zijn ook voor mij de beste optie. Zeker voor de eerste tijd, testrijden afstellen e.d. Daarna met al deze Mini´s een weekend Zolder plannen; tent mee, auto ambulance achter de auto en gaan.. :D

Het is gisteren gelukt een Golf II radiateur in de vaste ronde neus van de Mini te krijgen. Tijdelijk, totdat het flipfront er op gaat. Voor de geinteresseerden nog even wat foto´s van het blokje in opbouw. Ik zal komende dagen ook de specs even op een rijtje zetten.

http://mpserver.no-ip.com:8080/moblog/i ... jects.nl/- Nieuwe 1380&page=all (hele tekstlijn knippen en plakken in adresbalk)

Meer foto's staan gewoon op de site; www.miniprojects.nl

dat was ook mijn eerste planning, er alleen mee op het circuit rijden. maar na er zoveel werk erin gestoken te hebben vond ik dat zonde, dus nu apk en mooie zondag ritjes :D

laatste foto van het blok :

heb er nu zelf een radiateur van een polo op zitten, deze icm met een fan gaat best goed

was er nou aanstaande zaterdag (7 juni) vijrijden?

zo ja, gaan er nog mensen heen?

Ik ga vrijdag op vakantie. De 28ste is geloof ik de eerste dag dat ik kan, ben dan alleen op de tribunes van Assen te vinden waarschijnlijk voor de TT. Maar zie het topic in mn signature. Daar zijn een hoop mensen die wel een keertje willen gaan rijden als ik het goed begrijp.

Hey even heel wat anders, mijn mini rijdt weer dus dat is goed, maar nu heeft het volgende probleem alweer de kop op gedaan.

het oranje lampje in het middelste klokje van mijn 3 tellers gaat aan.onder de water temp Er zit genoeg olie in (precies tot bovenste streepje) en mijn olie druk meter geeft een hele goeie druk aan. Moet ik het olie lampje nou serieus nemen of niet?

of is dit bij mij een lampje voor de laadstroom??
ben topics aan het lezen maar het wordt er niet duidelijker van :x

volgens:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dash2/dash2.html

7. laadstroomcontrolelampje (rood);
8. oliedrukcontrolelampje (oranje);

.. de sensor voor je lampje kan stuk zijn ?! zit je de meter via een t-stuk aangesloten ? zo ja, dan mag je aannemen dat de plunjer nog goed is als de meter goede waarden weergeeft (dus sensor vervangen)

HTH,
Theo van den Bogaard

ik had inderdaad zoiets gevonden, heb je ook zo'n schema voor de klokjes die je achter je stuur hebt?
dus KM teller /benzine meter water temp controle lampjes / toerenteller

ik heb op mijn mpi gekeken en dan zou het een olie lampje moeten zijn, maar op het forum las ik weer dat ze bij latere types dit omgedraaid zouden hebben. dan zou het weer laadstroom probleem zijn.

nu heb ik net de dynamo opnieuw gespannen en het brand nog steeds alle stekkertjes na gelopen etc etc

de olie sensor er uit gehad maar dat is volgens mij die van mijn losse drukmeter (smiths) dat is een mechanische die geeft gewoon goeie druk aan. Waar zit dan de sensor die het dashbord gebruikt? (stomme vraag |:( )

bij mijn teller bakje is het een oranje lampje (heb het dekseltje er af gehaald om het zeker te zijn :+) ) en dat is dan het lampje onder de water temp. in de haynes staat niets :'(

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dash2/dash4.html

13. laadstroomcontrolelampje (rood);
14. oliedrukcontrolelampje (oranje);

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/t-stuk.jpg

(niet mijn mini) bovenste pijl wijst naar de aansluiting van de sensor (elektrisch) voor het oliedruklampje - de onderste pijl naar de leiding voor de (mechanische) oliedrukmeter

HTH,
Theo van den Bogaard

is dat de enige plaats waar die kan zitten?

op dat punt zit alleen de sensor van de mechanische. het dopje wat daar op het t stuk zit zit bij mij op een enkele sensor.

de mechanische geeft koud stationair gewoon lekker veel druk aan en er zit olie in bij het max streepje.

Volgens mij is het lampje op mijn dash gewoon bullshit?

wat dan wel weer raar is dat wanneer ik gas geef het lampje minder fel gaat branden.