Wie heeft er ook 1380cc?

RE: Wie heeft er ook 1380cc?

Op de mini sport site staat wel een fuel pressure regulator aangeboden voor injectie modellen. de zogenaamde "power boost valve" En ik heb een zekere iemand met een mini zaak in belgie waar ik de naam niet van mag noemen er ook over gehoord en heeft deze op zijn 1430 mpi. Hoop dat je er wat mee kunt O:)

Update over mijn 1380 komt binnenkort O:)

Okee thnx! En weet je of hij er een beetje tevreden mee is? Of loopt het 1 op 5? :P

@Madmike: was je ondertussen al op de rollen geweest? Ben wel benieuwd of je echt boven die 100pk komt nu?

He Taeke,
Nee ik ben nog niet op de Dyno geweest.
Ook niet bij Jeroen met de G-Tech.
Koppeling slipt........ in een goed teken........PK'S ?

Mini zit lekker in de garage warm tewezen.
Binnenkort wat aan werken.

Heb mijn blok ingereden met mijn hiff 44 en ik wil v.d winter een 40er Weber (aanwezig) plaasten.
Daar bij ook nog een paar veranderingen onder de motorkap.

Ik hou je op de hoogte.

Mazzel Mike. 8)

Was je koppeling nieuw? Ik heb dat nooit gehad met mn koppeling op de 1380. Ga je een mooie airbox klussen voor die Weber? Of komt er een motorfiets "open" filtertje achter? Wel mooi werk een Weber! Alle beetjes helpen. Als je dan de boel netjes laat afstellen op de rollen kun je vast nog wat winst boeken tov. wat het nu is.

Mijn 1380 wacht nog steeds om uit de rode mini getakeld te worden. Alles is los, alleen wachten op tijd en door de schuine vloer even met 2 man doen. De takel wil weleens gaan rollen... Ik ben wel benieuwd wat ik aantref. Heb geen idee wat voor kop of nokkenas het eigenlijk is. Ben ook benieuwd wat er allemaal stuk is en of het nog te traceren is waardoor. Laatste ritje was clubspecials in maart geloof ik? Had toen nog een beker met dat slalom gebeuren gewonnen en het vrijrijden was toen in de regen. Lekker snel werktempo zo... Maarja de witte mini1000 is ondertussen wel een mini 1275 met sw5 en rolkooi en wegligging/solid mount spul geworden. Dus ik heb gepast "vervangend" vervoer. :)

Dan hebben wij wat te klussen deze winter ( 14 graden buiten).
Nee koppeling was niet nieuw en ik denk dat zijn krukas keerring lek is.
Ik probeer idd een airbox te maken en ik moet ook nog mijn rem bekrachtiger vervangen door een gewoone.
1380 nog even na lopen, bouten torken enz.

Suc6 met je project Taeke.
Ik zie je weer op Zandvoort.

Gr Mike. 8)

Bij normaal gebruik wat geeft jullie oliedrukmeter dan aan? Ben benieuwd of het bij mij een beetje goed zit.

Volgens Calver is 25 psi bij stationair en 50 psi bij vollast meer dan voldoende. Wel bij een warme motor.

Dennis

Ai, de meter staat bij mij op 75...

Ik zou me meer zorgen maken als hij te laag was.
Druk is oa afhankelijk van staat van oliepomp en viscositeit van olie.

je hebt een oliekoeler erop? Dan zal je olie nooit(niet snel) goed op temp komen met dit weer... of zit er een theromstaatje tussen?

Koude olie=dikker=meer druk=minder goede smering door niet op temp. komen=oliekoeler ertussenuit in de winter en dunnere olie erin...

Nee geen oliekoeler ertussen. Wat is aan te raden qua olie. Ik ben namelijk gewend, maar dit was in 1000cc motortjes, om 20w50 olie te gebruiken.

Ook tikt het motortje behoorlijk (meer als dat ik gewend ben van mijn 1000cc blokje). Klepjes gesteld op 0,35mm dus dat zou goed moeten zijn. Misschien komt dit omdat ik dubbele klepveren heb icm standaard tuimelaars?

Ik hoor goede berichten over 15w50 maar 20w50 is ook goed mits van goede kwaliteit, zeker in een dergelijk blokje.

Vrijwel elk blok maakt een ander geluid. Bij mij tikken de kleppen van mijn 998 ook flink en ik heb ze toch ook goed gesteld. Je zou ze op 0.30 kunnen zetten, kijken of dat enig verschil maakt.

Dennis

Dan gaan we dat eens proberen....

Dat zou als het goed is niet uit mogen maken omdat de viscositeit bij bedrijfstemperatuur gelijk is (50cP)...

Wat zegt je olietemp meter ervan? Komt je olie op temperatuur?

Ik heb geen temp meter. Zou dat dus niet weten...

Updateje: Blok gaat eruit om eens te kijken waar dat getik vandaan komt. Waaqrschijnlijk dus een van de drijfstanglagers.
Net even de compressie gemeten en die komt op Cil. 1- 14,5 2- 15 3- 15 4- 14,5 is dat goed of te hoog/laag.

Dat zijn hele mooie waarden. Onder welke condities gemeten?

Gemeten met een warm motortje zonder olie op de cilinders. Gewoon een stuk gereden, bougies eruit en meten maar.

Ben blij te horen dat het oke is.

Ik ga op mijn 1380 een ander vliegwiel steken. Ze hebben mij voor gesteld da ik ééntje moet pakken van 5,4 kg, Om da deze goe is voor op straat te rijden en da je nog altijd kunt afremmen op de motor, maar zal deze ook beter reageren. Ik heb een verto koppeling en hoeveel weegt een orgineel vliegwiel.

Blok is eruit en alles ligt netjes uitelkaar. Zo op het eerste gezicht niets te zien of voelen. Ik heb wel de middelste bevestiging van de krukas losgehaald en daar zaten wat kleine groefjes in.

Wat kan ik zelf allemaal controleren? En waar zou ik een revisie bedrijf allemaal naar laten kijken. Dit gaat dan alleen om het nodige want in principe is het blok nog perfect er zit alleen een tik in ook kijkende naar het feit dat het blokje een tijdje heeft gedraaid met wat weinig olie.

Of het blok met weinig olie heeft gelopen moet je kunnen zien aan de lagerschalen en dan meestal de drijfstanglagers.

Wanneer in goede staat zijn ze grijs, wanneer slecht worden ze koperkleurig (oververhitting).

Dennis

PS Speling zul je niet zo snel voelen, als dat wel zo is ligt de boel echt aan barrels.

Ik heb laatst gehoord dat een tik in de motor een kantelende zuiger kan zijn, waarschijnlijk cilinder 1. Een kantelende zuiger kan je herkennen aan groefjes in de cilinderwand. Misschien moet je daar eens op controleren. Het is op te lossen door de zuiger + zuigerveren te vervangen.

Welke zijn dan de drijfstanglagers?

Drijfstanglagers, zitten tussen je drijfstang en je krukas. Je hebt al een hoofdlager losgehaald, maar je moet dus ook even je drijfstangen loshalen.

Nummer ze wel even, zodat je (als alles toch goed blijkt te zijn) alles wel weer op dezelfde plek terugzet.

Dennis

Oke, ga ik die eens loshalen. Over die groefjes in de middelste hoofddlager, moet ik mij daar zorgen om maken?

Ik zag trouwens wel dat je een ander soort dop nodig hebt om de drijfstangen los te maken. Hoe heten deze en welke maat is dit dan?

Is alweer een tijdje geleden dat ik zoiets heb losgehaald, maar je hebt er een 12 kant dop voor nodig en dat zal wel weer een Engelse maat zijn.

Wat die groeven betreft. Als ze niet te diep zijn en de lagerschalen niet verkleurd zijn dan valt het wel mee al is dat zo ongezien lastig te beoordelen natuurlijk.

Dennis

De schalen zijn gelukkig niet verkleurd en naar mijn mening vielen de groefjes er mee. Zal ze voorzichtig wegpoetsen.

Ik zal de maat wel even opmeten en uit gaan zoeken waar ik zo'n dop nu weer vandaan kan krijgen.

Voor het losmaken helpt een ringsleuteltje 13 :D . Heb ik iig de maat en nu nog even zo'n dop halen voor het weer op het juiste moment vastdraaien van de moeren.

Wanneer is trouwens een oliepomp aan vervanging toe. De oliepomp die er nu in zit lijkt er goed uit te zien. Geen spelling etc.

De oliepomp zat trouwens vast met 2 boutjes met 6 kantige kop en 2 boutjes met kruiskop. Kan ik de 2 kruiskopboutjes ook vervangen voor 2 boutjes met 6 kantige kop?

de oliepomp zelf zit vast met 3 bouten met 6 kantkop
op de pomp zelf zit dan idd een kruiskop bout die hoef je niet los te halen om de pomp te verwijderen die houd de pomp bij elkaar

zo de drijfstanglagers zijn los. Van cilinder 1-2 en 3 zien ze er goed uit maar 4 heeft een klap gehad. Beetje gebutst en gegroeft.
Nu is dit ook een beetje op de krukas kan ik dit wegpolijsten?
Nu moeten er dus nieuwe schalen in. zijn deze standaard op maat (nu 2 mm precies) Of moet ik ze gewoon meenemen als ik nieuwe haal?
Zal ik dan ook maar meteen die van de hoofdlagers vervangen?

Ik zou het hele boeltje van lagers en krukas meenemen naar het revisiebedrijf en hen laten beoordelen wat noodzakelijk is.

Dennis

lijkt mij ook het beste....Wil geen prutswerk....

Is een 1380 cc nou ook geschikt voor dagelijks (snelweg) gebruik?

En hoeveel meer onderhoud heb je in vergelijking met een standaard cooperblok?
Is het nou zo dat je hiermee iedere maand naar de garage moet om bepaalde onderdelen te vervangen?

Is het benzineverbruik ook erg veel hoger bij 1380 cc? Of ligt dit maar net aan je rijstijl?

Dus als je "normaal" rijdt met een 1380 motor je verder geen problemen ondervindt en dus ook dagelijks kunt rijden met zo'n mini?

kan je gewoon dagelijks mee rijden maar doe er dan wel een "normale" nokkenas in. zoals een sw5 (swiftune) of een 266 kent cam (of in die richting) dan heb je onderin lekker veel koppel en rijdt het heel soepel. ik denk dat ondanks de wat dunnere cylinderwanden je op het gebied van onderhoud het zelfde aan kan houden als met een 1275cc. je hebt gewoon wat meer koppel. en met een goede kop er op kan je ook nog lekker gas geven af en toe.

PS als je veel snelweg rijdt. neem dan een diff die niet te kort is. (dus geen 3.76 diff maar een 3.1 of 2.95)

Ik zit en beetje te rommelen met het ontstekings tijdstip. Wat adviseren jullie bij een 1380cc motortje met een 266 kent cam.

Stukje rijden, beetje verdraaien, stukje rijden, beetje verdraaien... totdat ie hoorbaar gaat pingelen, dan weer stukje terug draaien... ;)

Geloof zo'n 12/13 graden moet goed zijn.

Sinds 2 maanden rijd ik in deze mini:
mini 1983, 1380 cc
Zoals ook op de site te lezen is ben ik niet helemaal tevreden over het 1380 cc blok:
Hij rijdt 1 op 8/9 en volgens mij zit er meer power in dan dat ik er op dit moment kan uithalen....

Het betreft een metro blok welke is "opgeboord" tot 1380 cc. Verder zijn er geen aanpassingen aan gedaan.

Hoe kan ik mijn mini zuiniger laten lopen & toch ook sneller krijgen?

Mini-Weert schreef:
kan je gewoon dagelijks mee rijden maar doe er dan wel een "normale" nokkenas in. zoals een sw5 (swiftune) of een 266 kent cam (of in die richting) dan heb je onderin lekker veel koppel en rijdt het heel soepel. ik denk dat ondanks de wat dunnere cylinderwanden je op het gebied van onderhoud het zelfde aan kan houden als met een 1275cc. je hebt gewoon wat meer koppel. en met een goede kop er op kan je ook nog lekker gas geven af en toe.

PS als je veel snelweg rijdt. neem dan een diff die niet te kort is. (dus geen 3.76 diff maar een 3.1 of 2.95)

Is dit ook van toepassing als het gaat om een Metroblok?
- sw5 (swiftune) of een 266 kent cam
- een goede kop erop (????)
- wat is de standaard diff bij een metroblok?

Kan ik met deze punten ook het zuiniger+sneller rijden bereiken?

Mijn 1275 loopt ook maar net 1 op 10, dus vind ik het nog redelijk mee vallen eerlijk gezegd.

Je weet niet wat voor nokkenas erin zit begrijp ik?

Standaard heeft een metro motor een 3.44 diff.

Er was vandaag een Dyno test in Geldermalsen georganiseerd door MSCN.
Daar ben je nu te laat voor maar wellicht verstandig om hem eens op de testbank na te laten kijken om te zien wat er nu in zit en wat Jaap er nog uit zou kunnen halen.
Kost wel wat maar ja... als je daardoor de power uit de motor kan halen bij eenzelfde of wellicht een minder verbruik is dat leuk natuurlijk... :)" title="Evil" />

ad Rene,

Verbruik heeft te maken met de zwaarte van de rechtervoet, maar ook met de afstelling..
In de miniworld staat een 1380 swift tune met een BDL naald.
Volgens de minispecalist, die het langs in nederland actief is, zou dit de naald zijn voor een 1275 met LCB en KN filter....
De aangeraade afstelling werkte prima, wel wat hoog CO gehalte.
Maar ben zeer benieuwd wie welke naald gebruikt voor zijn 1380, veelal gevoed door een hiff44.

Groet, martijn

Naalden gokken kan altijd, maar meten is weten.

Verbruik help je omlaag door een goede afstelling te realiseren wat alleen op een rollenbank haalbaar is.

En door je final drive(diff) aan te passen hoef je minder toeren te draaien om een bep. snelheid te halen. Een 3,44 is best hoogtoerig voor normaal openbareweg gebruik. Alleen jammer dat dit geen klein klusje is...

Standaard metro motor met meer cil. inhoud zal een stuk beter gaan lopen door ook je kop en nokkenas te veranderen(zoals elke motor) maar nu heb je waarschijnlijk wat "ademnood" zeg maar.

@ taekeb

Dat "ademnood" is wel erg mooi omschreven!
Dat is precies wat ik bedoel; "hij wil wel meer, maar kan het niet".

Dus als ik er een andere kop en nokkenas opzet, is het "ademnood-probleem" verholpen?
En eventueel de final drive aanpassen zou dus helemaal goed zijn (ik rijdt veel op de snelweg).

Wat voor een andere kop en nokkenas raden jullie mij aan? En hoeveel kost zoiets?

Als de motor een andere kop en nokkenas heeft gekregen en de afstelling is maximaal (na zo'n rollenbank-test). Dan loopt de mini zuiniger (en beter)? Wat voor een verbruik zal ik dan ongeveer krijgen?

over het verbruik kan ik je niet veel zeggen. dat hangt zoals al zovaak gezegd af van je rechtervoet je snelheid op de snelweg en het aantal toeren dat je daarbij maakt. de eindoverbrenging moet je als je veel snelweg rijdt zo lang mogelijk dus de overbrenging van de latere mpi's of iets in die richting (2.95) dan rij je bij 3500 toeren 130 ofzo.

wat betreft de kop en nokkenas kan je voor jou wensen het beste een milde nokkenas pakken zoals de MD266 of de sw5 van swiftune deze hebben een mooi koppel verloop en sterk onderin. de kop die het beste daarbij past zal een stage 3 kop zijn. let bij de kop wel op dat het een kop is voor een 1380 anders klopt er geen drol van je compressie.

ik gok de nokkenas rond de 100 euro (nieuw) en de kop hangt er vanaf wat je wilt, een 2e hands kop is wel te vinden en hoeft niet asociaal duur te zijn. voor een nieuwe betaal je snel veel geld rond de 700/800??
daarnaast is het vervangen van de nokkenas geen fluitje van een cent want het hele blokje moet uit de mini. maar het kan natuurlijk al zijn dat er zo'n nokkenas in zit. (ook al is het de standaard mg metro nokkenas kan je die laten zitten die is nagenoeg gelijk aan de 266).

mijn advies zou zijn steek je geld in een cylinder kop en een afstel sessie denk dat je dan al veel gelukkiger zult zijn met je motor

En je final drive aanpassen...

2dehands kop is niet altijd een goed plan. Je zou dan voor het monteren wel de kop even langs een revisiebedrijf brengen... Maar je ziet zo ongeveer nooit koppen geschikt voor een 1380 op de 2dehands markt. Ebay Engeland is wel riskant als het om zoveel geld gaat. Een 1275 kop laten aanpassen voor een 1380cc kan natuurlijk wel bij een revisiebedrijf...

Voor normaal gebruik is de sw5 erg fijn. Kun je ook wel aardig sportief mee rijden en is een stuk fijner dan standaard spul. kijk eens op www.calverst.com voor leuke spullen. Je kunt deze beste man ook je verhaal voorleggen en kijken wat hij je kan adviseren...

Weet je hoelang geleden hij 1380 is geworden? Vaak kom je veel slijtage delen tegen als je eenmaal zo'n blok gaat splitsen. Lagerschalen, tuimelaars, nokvolgers... Een goed/fris/snel blokje kost echt wel wat centjes...

taekeb schreef:
Een goed/fris/snel blokje kost echt wel wat centjes...

:x O:)

Wat is eigenlijk het prijskaartje van je 1380 ondertussen geworden?

Ik was vrijdag naar een revisiebedrijf en die kwam al snel op een 2500,- voor een nette rebuild... Toch even slikken! :o

Schuif die rebuild dan ook nog maar even voor me uit en trap wel een zomertje met de witte mini. Die 71pk komt er lekker soepel uit en ik haal de andere mini's met 80<>85pk ook zonder die 1380 power nog prima in. :) Alleen jammer dat ik Bart met zn crx blok nu niet meer kan voorblijven... Straks met hemelvaart weer een harc dag. Ik bezuinig nu en ga alleen kijken :P :|

Hey,
zie pm voor de bedragen ongeveer!

Ik zie het onderwerp compressie herhaaldelijk voorbijkomen, maar er wordt nooit echt op ingegaan.

Wat is goed en wat is niet goed? Onder de 10bar is niet leuk, onder 9 is fout (tenzij je een 850 rijdt, maar daar gaat dit topic niet echt over). Ik mat met mijn conrad meter gister, met een koude motor 14 bar voor alle cylinders. Goed nieuws dus, dat ze allemaal gelijk zijn, maar hoe betrouwbaar is deze 14 bar en, mocht het goed gemeten zijn, is een compressie van 14 wel goed (ik lees in dit topic dat bij een compressie van 11.6 er wat verlaagd moet worden..)??

misschien even apart topic over maken aangezien het om een 1275 gaat? :x

>Adonias"]Ik zie het onderwerp compressie herhaaldelijk voorbijkomen, maar er wordt nooit echt op ingegaan.

quote]

Er is een groot verschil tussen compressie en compressie verhouding!

De "compressie" wordt gemeten met een drukmeter met terugslagklep op de bougiegaten te houden en de motor rond te draaien met de startmotor. Dit is een methode om de staat van de motor tot op zekere hoogte te controleren: verbrande kleppen, kapotte zuigerveren en koppakkingen etc. vallen door de mand door grote verschillen tussen de cilinders onderling. Een druk tot 14bar is niet uitzonderlijk. Laten we zeggen alles boven de 11bar is OK zolang er maar geen grote verschillen onderling zijn (>0,5bar).

De "compressieverhouding" is de verhouding tussen het grootste volume boven de zuiger en de kleinste volume => (cil.inh.+ verbr.kamer) / verbr.kamer = comp.verh. De compressie verhouding zal bij een normaal snel A-motortje rond de 1:10 liggen.

Het moge duidelijk zijn dat de compressie makkelijk te meten is en de compressie verhouding een stuk moeilijker te meten is.

De CV moet berekend en ge-cc-t worden, en daarvoor moet je de motor uit elkaar halen. Je hebt de inhoud nodig van: het kuiltje in de zuiger, de ruimte boven de eerste zuigerveer tot bovenkantzuiger, de ruimte boven de zuiger tot bovenkant blok, de koppakking, de cilinderkop en tot slot het slagvolume van de cilinder.